Home Cestovatelské tipy Ve hře je 400€! Jak na náhradu za zpožděný či zrušený let?

Ve hře je 400€! Jak na náhradu za zpožděný či zrušený let?

by Lucie Radova
60 comments

AKTUALIZACE Z 25. 8. 2015 – VIZ DOLE!:)

NEBO KLIK ZDE NA STRUČNÝ NÁVOD JAK ÚSPĚŠNĚ KOMPENZOVAT ZRUŠENÝ LET.

POVEDLO SE, VYKOMPENZOVALY JSME KAŽDÁ 400 EUR! 1. 10. 2015 přišly peníze na účet. 

Zrušili vám let a nedali vědět stejně jako nám? Máte právo na kompenzaci, úplně stejně jako my! Až budete žádat o náhradu, klidně se na mě odvolejte. Do průvodního dopisu napište „LuckyCase“ a přiložte odkaz na tento článek. Buďte trpěliví a neoblobmní! Jste v právu. 

Kompenzace za zrušený let

S Léňou zásadně cestujeme na Opencard. #Bém #Schengen

Přátelé, připravte se na telenovelu detektivku (možná s prvky krimi). Tahat peníze z letecké společnosti je bžunda. Například já si už přes týden hraju na právníka s několikaletou praxí. Oháním se paragrafy, odstavci a vytvářím věty, kterým nikdo nerozumí (takhle to totiž právníci dělají, mám s tím zkušenosti, už jsem viděla pár právnických TV seriálů).

Zatím ovšem bez úspěchu … momentálně jsem tak v procesu vymáhání. Jak na tom aktuálně jsem, najdete na konci tohoto článku:)

Co se tedy stalo? S kámoškou Léňou jsme si vytyčily velký výlet do španělské Valencie. Plánovaly jsme návštěvu naší další kámošky Zůzy, která má chatu u moře. Je tam fakt krásně. Super jídlo, lidi, bazén, …   no, ale to není zas až tak podstatný. Co ovšem důležité je, že letecká společnost Travel Service, u které jsme zakoupily zpáteční letenku do mého privátního ráje, nám 9 dní před odletem zrušila let. 

Protože jsme děsně šikovné, situaci jsme vyřešily letem PRG – BCN, přespání v Barceloně, celý den jídlo a pití v Barce, pak čtyřhodinovým vlakem do Valencie, kde nás na nádraží vyzvedla kámoška Zůza a vzala na tu chatu s mořem. Dovolená zachráněna. HAPPY END.

Tinto de verano a Tmavomodrý svět

Nejlepší týdenní tradice roku.

Náhradní plán byl ovšem mnohem dražší než náš první plán – tradiční zpáteční letenka do Valencie bez barcelonské žranice.

S extra náklady na alternativní let naštěstí počítá i Evropská Unie. V roce 2004 proto schválila super zákon, který dodnes bohužel velká část cestujících nezná. Má úžasný název: NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 261/2004. Což v překladu do češtiny znamená:

VELKÉ FINANČNÍ KOMPENZACE ZA VÁŠ ZPOŽDĚNÝ ČI ZRUŠENÝ LET!   

Tento zákon (plné znění Nařízení klik zde) platí pro lety z letiště v EU, nebo na přílety do EU s dopravcem registrovaným v EU (případně na Islandu, v Norsku nebo Švýcarsku).

Nárok na kompenzaci v letecké dopravě pak máte v případě že:

1. Váš let byl opožděn o více jak 3 hodiny (respektive 2 hodiny pro všechny lety pod 1 500km)!

2. Váš let byl zrušen a vy jste se o tom dověděli 14 dní nebo méně před odletem.

3. Byl Vám odepřen nástup do letadla (Takové to: „Jééé, paní Radová, no my jsme asi prodali Vaší letenku 2x, sorrryyy no. Poletíte zítra, ju?“)

Pak máte nárok na kompenzaci ve výši: 

1. 250 EUR → pro lety do 1 500km

2. 400 EUR → pro lety od 1500 km do 3 500km

3. 600 EUR → pro lety nad 3500 km

V čem je tedy problém? Letecké společnosti dělají vše proto, aby vám kompenzaci nemusely vyplatit. Vymlouvají se na počasí, ptáka v motoru letadla, hada mezi pasažéry (jako vážně). Ti cestující, kteří se na vymáhání kompenzace nevykašlou úplně (pokud o této možnosti vůbec vědí), se většinou rychle nechají leteckou společností odradit.

JÁ ALE NE!!! Já tu svou kompenzaci z nich prostě dostanu! 

Kompenzace v letecké dopravě

Tohle je můj obličej naštvaného zloducha. 

A pokud jste z letu QS 1054 (PRG – VLC, 28.5.2015 a/nebo QS 1055, 8.6.2015) tak se ke mně klidně přidejte!:)

Co se tedy zatím stalo?

  • 19. 5. 2015 – oznámení o zrušení letu. Dostala jsem na výběr – buď mi vrátí peníze, nebo s Travel Service mohu letět o týden později. Volím variantu vrácení peněz. Nebyla jsem nijak informována o dalších možnostech kompenzace. Dle mých právnicko-inženýrských propočtů mám nárok na 400 EUR (muhehe).
  • 20. 5. 2015snažím se najít červený kabriolet a odjet do Valencie po zemi. Kamarádka Lenka má fóbii z letadel, takže mě hodně podporuje. Červený fáro jsme bohužel nenašly, tak kupujeme letenku PRG – BCN … vlakem do VLC a pak zpátky z VLC – PRG.
  • 26. 5. 2015 – odjíždíme do BCN. Lenka se musí napít vína před odletem, jinak ji do kabiny nedostanu. Tento výlet se mi bude líbit …
  • 3. 6. 2015 – peníze za zrušený let mi byly v plné výši přičteny na účet
  • 8. 6. 2015 – volám na Travel Service (220 116 686). Hovor přijímá velmi příjemný pán, který mi nic nechce říct, ale je moc milý. Mluvím jako právník a stále opakuju, „že dle zákona“. Nakonec mi dává e-mail, kam mám poslat svou žádost na kompenzaci: customercare@travelservice.aero. 
  • 9. 6. 2015 – posílám žádost emailem. Oficiální dokument od EU naleznete klik zde. Plus píši průvodní dopis, kde se odkazuji na Nařízení a odstavce, na základě kterých mám nárok na kompenzaci.
  • 12. 6. 2015 – stále žádná odezva od Travel Service. Rozhořčeně volám na TS a dožaduji se vysvětlení, proč mi zatím nikdo neodepsal. Prý toho mají hodně. Odpoledne posílám žádost o kompenzaci via doporučeným dopisem.
  • 13.6. 2015, 16.05 – začínám psát tento článek.
  • 13. 6. 2015, 17.47 – při rešerši pro článek zjišťuji, že jsem žádost o kompenzaci poslala na špatný mail:) a sice – customercare@travelservice.cz správně je customercare@travelservice.aero. Muhehe. Vzápětí mi přichází automatická odpověď, že TS dostal můj mail …
  • 19. 6. 2015 – znovu volám na Travel Service a.s. Protože zatím jediný, kdo mi ze společnosti odepsal byl robot posílající automatické odpovědi, chci si sjednat schůzku se zástupcem společnosti. Prý to takto ve firmě nefunguje. Ptám se, jak to funguje. „Čekáním. Musíte počkat, až Vám odepíšou. To funguje dobře.“ Pán na info lince slibuje, že přepošle můj mail svým kolegům … dál se nic neděje.
  •  22. 6. 2015 – dneska trochu mučím pána na info lince. Je strašně milý, ale nedává to. Pořád dokola říká, že musím psát na mail customercare. Namítám, že mi nikdo neodepsal a že si chci s ním sjednat schůzku. Odpovídá, že on mi v této věci nemůže pomoci. Chci tedy schůzku s někým, kdo mi pomoci může.  Kolegové mu pak doporučují dobrý fígl – na mail Vám odpoví příslušné oddělení do měsíce. Ahaaa! Vtipné …
  • Jdu si dát připomínku do mobilu. „Za tři týdny volat Travel Service …“
  • 24. 6. 2015 – Nedalo mi to a dnes jsem zavolala na „příslušný vnitrostátní orgán“, který má klientům jako já pomoci v dosažení kompenzace. v Česku tohoto Černého Petra dostal Úřad pro civilní letectví (kontakt klik zde). Zajímalo mne, zda a kde se dají dohledat důvody zrušení/zpoždění letu. Přes recepci (225 421 111) jsem se dostala na právničku, paní Petrážovou. Velmi příjemná paní:) Nicméně mi sdělila, že důvody vedoucí ke zrušení či zpoždění letu se do žádné veřejně dostupné databáze nezapisuje. Poradila mi následující:

1. Pokud mi Travel Service neodpoví do šesti týdnů, nebo nebudu s jejich odpovědí spokojena, mám se obrátit právě na ně – Úřad pro civilní letectví.

2. Do podatelny (stačí přes email – podatelna@caa.cz) jim mám poslat svou žádost o kompenzaci, kterou jsem poslala na Travel Service.

3. Úřad posoudí důvody vedoucí ke zrušení letu a řeknou zda mám na kompenzaci opravdu nárok. Své vyjádření pak pošlou na Travel Service.

4. Úřad sám o sobě nemůže za mně kompenzaci vymáhat. Pokud TS bude trvat na svém nebo vůbec celkově nebude komunikovat – mám je dát (na své náklady) k soudu. 

  • 7. 7. 2015 – Dnes mi přišel e-mail od Travel Service, ve kterém povinnosti vyplývající ze zrušeného letu přisuzují portálu Tripsta.cz, přes který jsem si letenky zakoupila (sic). Pan Pavelka (který mě správně oslovuje paní inženýrko – konečně můžu použít titul! babi, jsem úplně dojatá!) mi oznámil, že Tripstu informovali v termínu delším jak 14 dní a tím pádem jsou z obliga … Panu Pavelkovi jsem poděkovala za starost, informace a poprosila ho o důkaz doličný – tedy onu inkriminovanou zprávu pro Tripstu. Zatím nic neposlal …
  • Zároveň jsem emailem informovala Tripstu, že jsou asi v průšvihu a že po nich chci 400 EUR. Odepsala mi paní Sylwie (to není krycí jméno), že dle jejich „Terms and Conditions“, za zrušení letu nenesou vůbec žádnou zodpovědnost. Na to jsem ji chytře odepsala, že jejich T&C poslance v EU nezajímají a ať hezky platí. Zatím neodpověděla …
  • Volala jsem také na svůj oblíbený Úřad Civilního Letectví. Bohužel má milá paní Petrážová má dovolenou, tak jsem svou situaci musela prodiskutovat s její kolegyní, která evidentně nevěděla o co jde. Ale řekla, ať jim pošlu všechny podklady (přes podatelnu) a že se na to „mrknou“.
  • O názor jsem také poprosila svou přítelkyni z FB – Lucii Šolc Čambálovou, nadšenou majitelku cestovky ČambitourBohužel potvrdila velmi špatné zkušenosti s Tripsta.cz a poslala mi link na recenze cestovatelů. Nicméně ráda bych dodala, že s Tripsta.cz jsem měla do této doby dobré zkušenosti a připomínám presumpci neviny!:)
  • Zajímá mě jedna věc – jestliže je Tripsta.cz cestovní agentura, je pak také dle Nařízení EU, o kterém se tu celou dobu bavíme, „provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy“ a tím pádem je povinna mi zaplatit kompenzaci? Tripsta říká že ne, Travel Service že jo. Úřad pro civiláky zatím neví. A já chci svoje peníze! Někdo nějaké nápady?:) 
  • Po půl hodině … tak mi to zase nedalo (v příštím životě budu detektiv, jako vážně!!!) a prokousala jsem se ještě jednou Směrnicí Rady, tentokrát výborný ročník 1990 (Vyhláška klik zde). A v ní se píše že:
    provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy = je subjekt, který nabízí k prodeji za souhrnnou cenu kombinaci alespoň dvě z následujícíh položek: a)doprava, b)ubytko, c)něco podobného. Tripsta tedy NENÍ provozovatelem souborných služeb. 
  • A z toho jasně vyplývá, že kompenzaci mi zaplatí král Evropské unie.
  • 8. 7. 2015 Dnes jsem odeslala veškeré podklady na Úřad civilního letectví (přes podatelna@caa.cz): tedy vyplněnou žádost o kompenzaci, kterou jsem před měsícem poslala Travel Service, dále zamítavé vyjádření Travel Servisu, a můj sofistikovaný dopis, kde všechno vysvětluji.
  • Sylwia z Tripsty komunikuje skvěle. Dneska mi napsala, že se do týdne ozve s odpovědí na mou otázku. Se na tebe těším, Sylwo!!!
  • 9. 7. 2015 Odpoledne mi volal pán z Úřadu pro civilní letectví (CAA). Bohužel jsem nezaslechla jeho jméno, ale měl sexy hlas … Řekl mi, že obdržel moji stížnost a že to vídí špatně. Chyba je dle jeho názoru na straně Tripsta.cz a že nemají mnoho dobrých výsledků při žalování podobných cestovních agentur. V následujících dnech mi každopádně pošle posudek, který bude adresovat i Travel Service. Vyjádření bude obsahovat také důkaz, že Travel Service informoval Tripstu včas.
  • Něco mi tu, ale nehrálo. A tak jsem trošku googlovala a na netu našla dotaz od cestujícího, který řešil stejný problém jako já. Pod otázkou mne zaujala jedna odpověď – informace, kterou jsem měla stále před sebou, ale přehlédla ji. Tramtadadadadáááá: Článek 5, odstavec 4:

„Důkazní břemeno týkající se otázek, zda a kdy byl
cestující informován o zrušení letu, spočívá na provozujícím
leteckém dopravci.“

  • Zítra musím zjistit, proč mi to pán se sexy hlasem zatajil … a taky se naučit číst.
  • 12. 7. 2015 David Eiselt z cestujlevne.com mi do komentářů pod tímto článkem hodil trefný odkaz (klik zde). Evropské spotřebitelské centrum ČR tam na svých webových stránkách (navíc v sekci „časté případy“) popisuje řešení problému, který mám já s Travel Service. Ve zkratce se tam píše, že zodpovědnost za informování klienta nese letecký dopravce. Přátelé, tož, já bych už tu hru neprotahovala, což?
  • 6. 8. 2015 A je to tady. Už mi nabídli letenku „zdarma“. Kamkoliv a kdykoliv. Dnes se mi ozval pan Páleníček (vedoucí kontaktního centra Travel Servisu). Popsal mi, jak znovu do detailu prozkoumal můj případ a že názor Travel Service je stále stejný. Dle jejich posouzení splnili svou povinnost informovat o zrušení letu:

„Přehled rezervací ovlivněných jakoukoli změnou se všem agenturám, které vytvářejí rezervace v globálních distribučních systémech, zobrazuje v databázi zvané „queue“, kterou jsou tyto agentury dle pokynů IATA povinny zpracovávat. Nejedná se o smluvní vztah mezi naší společností a příslušnou agenturou, jde o globální postup, který jsou všichni IATA prodejci povinni dodržovat.“

→ Takže TS si myslí, že svou povinnost vůči mně splnil tím, že to napsal do nějaké interní databáze, která se jmenuje „fronta“. Zároveň se odvolává na IATA, což je nevládní mezinárodní obchodní společnost, která sdružuje letecké společnosti. Její heslo je: „Naší misí je reprezentovat, vést a sloužit leteckému průmyslu.“

Tedy stručně: TS ignoruje Nařízení EU a opírá se o nějakou brožurku, kterou si jednou napsaly letecké společnosti na výjezdu v Montrealu …

  • Panu Páleníčkovi jsem napsala, že děkuju za jeho milou nabídku a informování o případném vleklém soudním sporu. Nicméně že raději chci těch 400 EUR v keši. 
  • 18. 8. 2015 – Máme vyročí! Dnes je to přesně 71 dní, co jsem podala první žádost o kompenzaci za zrušený let. Sentimentálně jsem zavolala panu Habánovi z Úřadu pro civilní letectví. Právě se vrátil ze 14 denní dovolené, takže mě zas tak rád neslyšel. Zeptala jsem se ho na ono vyjádření, které mi před měsícem a půl slíbil. Povídal něco o tom, že má v mailu 190 zpráv a že se bude zabývat důležitějšími problémy. Že má na starosti i nějaký letecký provoz bo co. Hm. Prostě jsem dostala kopačky. Ve čtvrtek mu volám znovu. Třeba bude mít lepší náladu:) PS: A také mi nezapomněl říct, že Travel Service je vlastně boží, protože Rumunské a Řecké aerolinky posílají vyjádření až za půl roku. No a co? 
  • 24. 8. 2015 Dneska ráno jsem byla hostem ranního vysílání Jak to vidí … a hned odpoledne se mi ozval pán Habán z Úřadu pro civilní letectví. Zajímalo ho, zda jsem poslala číslo účtu Travel Service, že se po něm prý ptají a že nám chtějí poslat odškodnění:) Nebudu to protahovat. Ještě před pátou hodinou mi odepsali z Travel Service, ať jim ještě pošlu IBAN. Vypadá to, že naše telenovela brzy skončí!   
  • 25. 8. 2015 Poslala jsem své údaje na TS. Zrušili vám let a nedali vědět stejně jako nám? Máte právo na kompenzaci, úplně stejně jako my! Až budete žádat o náhradu, klidně se na mě odvolejte. Do průvodního dopisu napište „LuckyCase“ a přiložte odkaz na tento článek. Buďte trpěliví a neoblobní! 
  • 1. 10. 2015 YES, KONEČNĚ! Právě nám byla kompenzace ve výši 21 968 Kč připsána na účet! Krásných 11 tisíc pro každou. Po třech a půl měsíci telefonátů, mailů, urgování, nátlaků, ale jde to! A půjde to i vám!

22.10.2016 – MÁM PRO VÁS NOVOU ZPRÁVU. Pan Habán, který v mém případě zastupoval Úřad pro civilní letectví, teď pracuje hádejte kde:) V Travel Service! Hahaha, to je fakt vtipný. A je to super zpráva! Znamená to, že tento práva znalý člověk bude pomáhat a chránit všechny cestující, co mají nárok na kompenzaci. Takže teď celý proces bude rychlejší!

Máte dotazy? Klidně se ptejte a pište do komentářů níže! Ahoooj!

Lucie Radova
Latest posts by Lucie Radova (see all)

You may also like

60 comments

Veronika 14.6.2015 - 19:13

Lucie, kdyby se to uspesne nepovedlo (coz urcite povede, s ctenym blogem mate podle me vetsi sanci :), tak ja to zkousela pres spolecnost click2claim. Bohuzel to nedopadlo, se sym mizernym pravnickym vzdelanim jsem si zapomnela precist, ze zakon je platny v ramci EU a vybranych zemi, ale ozvali se mi pomerne brzo a evidentne muj pribeh aspon celej cetli.

Reply
Lucie Radova 15.6.2015 - 8:43

Ahoj Veroniko! No uvidíme, ale moc díky za podporu, to potěší!:) A ty jsi letěla úplně mimo EU? Mám totiž pocit, že např. v USA platí podobný zákon … trochu teď možná blafuju, ale slyšela jsem o něčem podobném. Zároveň to Nařízení EU platí i pro Norsko. A hlavně nárokovat náhradu, kompenzaci můžeš i dva roky zpátky:)

Reply
Veronika 6.8.2015 - 20:31

Ahoj Lucko, pardon, ctu to az ted. Nezkoumala jsem to potom uz dopodrobna, ale myslim, ze jsem se zpetne dogooglovala k tomu, co psala slecna z te vyse zminene spolecnosti, a to ze USA dopravci maji povinnost nam nabidnou ubytovani, jidlo a prebookovani (tzn se o nas postarat). Coz vlastne udelali, ale nase cesta diky tomu trvala o dva dny dyl, prostali jsme hodiny ve frontach, diky vecnemu cekani a domahani se neceho jsme vlastne skoro nespali, prisli o stopover v LA, ztratili nam zavazadla, proste vsechno spatne. Uz to ze me vyprchalo a AA hned tak nepoletim :).

Reply
Lucie Radova 7.8.2015 - 8:55

Ty jo, AA, no těm se také dost snažím vyhýbat. A s létáním přes Ameriku mám celkově dost vtipné zážitky, nebudu se divit, až mě tam jednou zavřou:) To je fajn, že už jsi to ze sebe dostala, budeme AA ignorovat společně, jo?:) hahaha

Reply
Hela 19.6.2015 - 14:04

Našim náhradu zamítli, když jim Lufthansa zrušila let den předem. Prý když bylo zrušení letu zaviněné stávkou, tak nárok nemají… Myslím, že to potvrdil i právník, takže nedostali nic.

Reply
Lucie Radova 19.6.2015 - 14:21

jj, stávka je hloupá, na tu se to bohužel nevztahuje … trochu čekám, že přijdou s nějakým podobným důvodem:) Dneska jsem tam volala a chtěla sjednat osobní schůzku. Na emaily a doporučený dopis totiž zatím nereagovali … nechápu, že neexistuje nějaký společný registr, kam se povinně vypisují důvody zrušení/zpoždění letu a pak by cestujícím automaticky přišla kompenzace. Připadám si už jak stíhačka:)

Reply
Petr 11.7.2015 - 23:57

Chce se to obrnit trpělivostí. Od Wizzairu jsem obdržel kompenzaci po 3 měsících. A musím říci, že jen díky přímé komunikaci Úřadu civilního letectví s ústředím Wizzairu v Budapešti.

Reply
Lucie Radova 14.7.2015 - 11:29

Petře, tak to fakt gratuluju!!! Je super, žes to dotáhl do konce!

Reply
Radek 12.7.2015 - 10:10

Výborná detektivka 😀
Už se nemohu dočkat odpovědi na otázku, proč pán se sexy hlasem zatajil tak podstatnou informaci?!
Každopádně držím palce při honbě za spravedlností 😀

Reply
Lucie Radova 14.7.2015 - 11:29

Jo, to já taky:) Díky za podporu! To musím dát!:)

Reply
David Eiselt 12.7.2015 - 12:11

Ahoj Lucko, mrkni zde na poslední příklad: http://www.evropskyspotrebitel.cz/letecka-doprava/caste-pripady-27126

Reply
Lucie Radova 12.7.2015 - 14:10

Davide, supr! Díky, to je přesně, co jsem potřebovala!!!

Reply
Standa 14.7.2015 - 11:33

Ahoj,
tenhle boj me docela zajima 😉
Mam podobny problem… Pres airtickets.com jsem zakoupil letenky s BA z PRG do LAX. Tri dny pred odletem mi prodejce letenky u BA zrusil aniz by me jakkoli informoval. Duvodem mel byt fakt, ze moje banka se na airtickets.com obratila s dotazem proc byla strzena mirne jina castka nez jaka mela byt strzena. Mam nejake sance kompenzaci ziskat? Castka za zrusene letenky mi byla vracena az po opakovanych urgencich ze strany banky a na me podnety airtickets.com stale opakuje, ze oni nic, oni muzikanti… 🙁 Diky za reakce 😉

Reply
Lucie Radova 15.7.2015 - 14:28

Ahoj Stando! Zkus si zjistit, zda byl ten tvůj let zrušen. Pokud byl, pak bych chtěla kompenzaci po letecké společnosti. Pokud to byla chyba pouze Airtickets.com – tzn. že let se uskutečnil, ale chybu udělala Airtickets, pak se bojím, že na tuto kompenzaci nárok nemáš. Ale možná bys měl nárok na nějaké jiné náhrady, které vyplývají z jejich T&C. Hodně štěstí!

Reply
Jarča 20.7.2015 - 6:26

Zdravim. Ja jsem si jiz v dubnu zaplatila let u Tripsta do Francie. Let se mel uskutecnit 16.7.2015 v 11.25. V noci asi 11 hodin pred odletem jsme nahodou na internetu, kdyz jsme chteli zkontrolovat let zjistili, ze let neexistuje. Volali jsme ihned na ceske aerolinky se kterymi jsem mela letet. Pani na on- line lince nam zjistila, ze let byl zrusen jiz v kvetnu a zacala mi nabizet jiny let, ktery byl pro me neakceptovatelny, takze jsem nahradni alternativu neprijala. Pani mi pouze dala kontakt na Tripstu s tim, ze mam narok na odskodneni. Takze pokud byl muj puvodni let zrusen a me nikdo nijak neinformoval od kvetna do 16.7., tak mam pozadovat vraceni penez za letenku i odskodneni u ceskych aerolinek? Tripsta je v tom nevinne?! Jakto, kdyz pani mela o me udaje, ze mam letet a tentyz let byl jiz davno zrusen me dovedla nabidnout za par hodin nahradni let, ktery mi sice nevyhovoval,nicmene ale az na mou vlastni iniciativu a neudelali to automaticky uz tom kvetnu a clovek se mohl rozhodnout, jak si situaci vyresi…..dekuji za nazor Jarča

Reply
Lucie Radova 20.7.2015 - 13:07

Ahoj Jarčo!

Super, že se ptáš. Podle dosavadních informací (které jsem si však sehnala sama – takže za nic neručím:) za zrušený let opravdu nese zodpovědnost letecký dopravce – v tomto případě ČSA. Prakticky se jedná o stejný případ, jako je ten můj.

Tedy doporučuji vyplnit formulář (najdeš v článku) a doporučeně ho podat na ČSA (zjisti si u ČSA, kam to máš poslat, tak budeš mít jistotu:).

Pak si dej upomínku do mobilu a každý týden je urguj ohledně jejich odpovědi:) Pokud se ti neozvou do cca 6 týdnů nebo nebudeš souhlasit s jejich odpovědí (což je velmi pravděpodobné), tak se obrátíš na Úřad civilního letectví. Vlastně je to celé popsané v mém článku …

Ještě jedna věc – paní ti na info lince nabídla jaký let? Pokud byl v hodně podobném čase jako ten původní, tak by s tím vymáháním mohl být problém, ale to asi nebude ta situace, že?

Snad jsem ti odpověděla:) Kdyby to bylo příliš zmatečné, tak piš:)

Zdravím!!! Lu

Reply
Jarča 20.7.2015 - 20:36

Ahojky Luci!
Pani na informacich mi nabidla let o vic jak ctyri hodiny driv. Pro me bylo ale prioritou letet primy let a ten mi nabidnout nemohla. Takze jsem to odmitla, protoze pokud stejne bych to zjistila az na letisti, tak by me mohla nabidnout pouze let pozdejsi a ten byl tusim k veceru a to prijmout taky nemusim. Paradox je, ze kompenzaci letenky mi nenabidla a tu musim vymahat po Tripste, ktera me ji prodala pres internet. Dneska jsem zjistila od pani z CSA, ze let byl zrusen z provoznich duvodu a ze je zaznam o tom, ze informovali Tripstu s tim, ze ona ma oznamit lidem zruseni letu a financne se vyrovnat. Bohuzel v dobe, kdy jsem letenku objednavala, tak Tripsta byla jedina, kdo zprostredkovaval prime lety do Bordeaux. Dnes uz je dalsi spanelska – Volotea tusim a ta by snad byla solidnejsi! Na urad civilniho letu jsem uz volala a poslala jsem i vyplneny formular v el. podobe emailem na CSA ohledne kompenzace. Pani mi tvrdila, ze staci touto cestou. Prisel mi email, ze se tim budou zabyvat. Myslis, ze ta pisemna forma a doporucene je zasadni?! Tahle je zase rychlejsi.. ;-). Zatim vse….dekuji mockrat za komunikaci a rady!!! Jarca

Reply
Jarča 20.7.2015 - 21:12

Jeste Luci….ty penize za letenku ti vratil letecky prepravce anebo spolecnost u ktere jsis koupila letenku – u Tripsta? A kdo ti poslal oznameni o zruseni letu? A kdo je tedy povinny oznamit to?! CSA se ohani tim, ze oni nam penize nevrati!!!Je pravda, ze kontakt na me nemeli, pouze Tripsta. Byla CSA povinna si zjistit od Tripsty kontakty a sama zruseni vyrizovat? Diky Jarca

Reply
Lucie Radova 20.7.2015 - 22:34

Ahoj!

Rozhodně bych poslala i doporučený dopis – zabere to asi 15 minut a máš jistotu, že to opravdu dostali:) Resp. nemohou se vymlouvat:)

Peníze by ti měla vrátit Tripsta, je hustý, že ti fakt nic nenapsali … ani nenabidli vrátit peníze. Mají v tom asi pořádný bordel …

Oznámení o zrušení letu mi poslala Tripsta. ČSA se samozřejmě bude vymlouvat na Tripstu, ale dle mého názoru i soudního precedentu, nemají šanci.

David Eiselt z http://www.cestujlevne.com mi poslal hodně důležitý odkaz, který tuto situaci vysvětluje. Nemůžu sem dávat odkazy, tak to přikládám na konec mého článku.

Momentálně jsem opravdu přesvědčená, že peníze musí platit LETECKÝ DOPRAVCE a je úplně jedno kolik mezi ním a tebou bylo přeprodejců. Takže tlač na ČSA jak to jen jde!:)

PS: Pokud ti nabídla let o čtyři hodiny dříve, tak jsi snad krytá. Kompenzace se mají vyplácet i u zpoždění nad tři hodiny, takže by to mělo být oká:)

Reply
Janca 5.8.2015 - 13:12

Ahoj Luci, stalo se mi neco podobneho. Prijdu na letiste a zjistim, ze let byl zrusen, dalsi let od Easyjetu by byl az za 3 dny, ale to nepripadalo v uvahu, musela jsem se dostat do Prahy. Bylo mi receno, ze si mam koupit letenku u jine spolecnosti v ekonomicke tride, jenze sezen neco rychle a levne, takze KLM za 300 EUR! A ted se ptam, mam narok na nahradu letenku za 300 EUR + 250 EUR jako kompenzaci za zruseny let dle vzdalenosti, anebo se za zruseny let dava jen 250 EUR? Nejsem si jista, jestli maji dat oboji anebo jen tech 250 EUR. Dekuji. Janca

Reply
Lucie Radova 6.8.2015 - 10:41

Ahoj Jančo! Hm … bohužel máš nárok pouze na kompenzaci ve své „kategorii“. Pokud jsi měla let nad 1 500 km, pak máš nárok na 400EUR. Samozřejmě ti musí vrátit i částku za zrušenou letenku. Vyplň onen dokument a pošli ho na Easyjet (nejlépe v AJ). Pokud se ti neozvou nebo nebudeš souhlasit s jejich odpovědí, obrať se na český Úřad civilního letectví. Držím pěsti a fakt mě moc zajímá, jak dopadneš, dej pak, prosím, vědět! Určitě to pomůže i dalším cestujícím … 🙂 A kdyby cokoliv jiného, klidně piš:) Lu PS: Odkud jsi letěla?

Reply
Janca 6.8.2015 - 10:48

Ahoj Luci, dekuji za odezvu. Letela jsem z Rima do Prahy, takze by to melo byt asi do 1500km, takze kompenzace hadam 250 EUR. EasyJet jsem kontaktovala, jiz mi vratili penize za letenku, ktera byla zrusena, a ted prave cekam ten zbytek, ale nevedela jsem, jestli 250EUR nebo 250EUR + naklady na novou letenku. Kazdopadne je mi trosku divne, ze kdyz se zrusi let, ze by clovek dostal jen tuhle kompenzaci jako clovek, co se mu opozdi let od vice jak 3 hodiny, trosku nesrovnatelne… Urcite se ozvu, jak jsem dopadla. J.

Reply
Lucie Radova 6.8.2015 - 16:22

Good luck! Vytrvej, určitě se ti to podaří:) + Ještě posílám kontakt na tuto instituci. Pomáhají ve sporech mezi českým občanem a zahraniční firmou. Určitě se ti budou hodit:) http://www.evropskyspotrebitel.cz/bezplatna-pomoc-esc

Reply
Mirka Rafajová 8.8.2015 - 18:19

Ty jóóoo, v průběhu čtení si říkám, že bych se na to 100x víš-co :), takže plus body za zapálení pro věc až do konce! A měli bychom se vždycky spojit při podobných situacích a complainech a vymáhání, aby nás bylo více:) BTW: Ke konci píšeš o tom, že Ti nabídli letenku kamkoliv – to je zatím sen nebo…? 😀 Good luck! and keep writing ***-*** A co je to za super písmo tady u komentů? 🙂

Reply
Georgie 11.8.2015 - 21:56

No tak to je síla. Osobně jsem z toho pěkně zmatená, ale rozhodně bych byla naštvaná. Doufám, že to dobře dopadne a jsem zvědavá, jak to bude vypadat, jakej postup bude ještě potřeba…

Reply
Lucie Radova 12.8.2015 - 9:22

🙂 To se nedivím, udělám pak spešl článek s přehledným shrnutím:) A já se nedivím, že to spousta lidí zabalí, nechá se odradit a svou kompenzaci nevymáhá …

Reply
Vlaďka 23.8.2015 - 19:00

Chci vnést aspoň trošku optimismu do téhle debaty. Dcera měla letět do Gruzie a z Gruzie s ČSA. Letenky koupila na netu od německého Flug24, který byl i vystavovatelem zpáteční letenky. Vrátila se dopoledne letecky do Prahy a měla jen přesednout na další let. Na letišti zjistila, že let je zrušen (resp. zjistila jsem to já doma asi hodinu před jejím příletem, když jsem se dívala, zda to skutečně letí, v kolik, zda není plánované nějaké zpoždění). Docela šok! Na mailu pak objevila, že ji Flug24 poslal info o tom, že let byl zrušen, ale necelý týden před odletem. Veselé bylo i to, že ČSA zrušilo jak let tam, tak i ten zpáteční. Vzhledem k tomu, že tam letěla na týdenní školení, které mělo jasně daný termín, měla docela problém. Zástupkyně ČSA na letišti nám sdělila, že to, že jsou lety zrušeny, vědí už delší dobu (měsíc) a nabídla jí náhradní termíny, které byly zcela nevyhovující (o dva dny později odlet a o dva dny dříve přílet – na týdenní školení to byla nabídka vcelku úsměvná). Museli jsme situaci vyřešit na místě, takže jsme koupili jediné dostupné letenky v požadovaném termínu s Turky, kteří letěli sice s přestupem, celonočním čekáním na letišti v Istanbulu, ale přece… Hned druhý den jsem kontaktovala ČSA. Po určitém období dohadování a opakovaných urgencích uznali, že let zrušili oni, přestali se vymlouvat na to, že ji měl informovat Flug24 a přiznali náhradu ve výši 400 eur. Náhradu za zpáteční, rovněž zrušený let, neuznali, neboť informace od Flug24 o zrušení letu přišla 10. 7. a zpáteční odlet byl 24. 7. Jinými slovy, odmítli debatovat o této náhradě, neboť informace byla odeslána 14. den před odletem. Ale ještě jsem požadovala náhradu nákladů za ty letenek. Tu mi odmítli poskytnout a odkázali mě na Flug24. No, a pak začala anabáze, ve které si mě přehazovali ČSA a Flug24, kdy jsem rovněž kontaktovala Úřad pro civilní letectví, měla jsem již nastudované docela schopně legislativní akty unijní… Flug24 nejdříve nereagoval, pak refundaci v zásadě bez velkého vysvětlování odmítl, pak se začal vymlouvat, že potřebuje „waiver code“ (ČSA ho odmítly dát), že částka za letenku byla převedena na účet ČSA, ať to vymáhám na nich, pak mi sdělili, že jim ČSA odmítlo spolupráci, když chtěli vrácení peněz autorizovat u nich, ČSA do toho zase informovala, že spolupráci neodmítly, že „vrácená částka skutečně bude převedena na můj účet Českými aeroliniemi, stejně tak jako byla nárokována Českými aeroliniemi, ale z technického, účetního a procesního hlediska musí být tato transakce zpracována vystavitelem letenky“ atd. Tento ping pong trval přes měsíc. Takřka denně jsem si korespondovala s jednou či druhou stranou… Pro všechny, kteří nemají odvahu to zkusit sami – jde to! Chce to jen pevné nervy a čas. Do dvou měsíců jsem měla na účtu nejen 400 eur jako náhradu za zrušení letu, ale i peníze za původní zpáteční letenku. (Pravda, na ÚCL mi řekli, že ČSA jsou ještě ti „lepší“ při vyřizování legitimních nároků. O Němcích naopak prohlásili, že ty jsou na opačném konci, že s nimi moc dobré zkušenosti nejsou.) Takže nezoufejte. Sežere to dost času (než člověk nastuduje, na co všechno má nárok, nesmí to vzdát ani po třech, čtyřech, pěti, deseti… odmítnutí, argumentovat paragrafy, logika moc nefungovala ), ale vyplatí se trvat slušně, leč hodně asertivně na svém. Jen je třeba si ujasnit, zda ten nárok skutečně je legitimní. No, a pak na něm trvat a neustupovat.

Reply
Lucie Radova 24.8.2015 - 7:07

Vlaď ko, díky! Super popsaný! Je neuvěřitelné, co všechno aerolinky na lidi zkoušejí. Skvělý, že jsi se nedala!:) Jsi fakt dobrá!

Reply
Janca 4.9.2015 - 15:19

Ahoj Luci, jen bych se rada podelila o to, jak pokracuje vymahani letenek a kompenzace za zruseny let EasyJetu z Rima. Trva to uz par tydnu, se zakaznickym servisem jsme si uz vymenily „x“ emailu a tez „x“ telefonatu. Nekolikrat nas odpalkovali, ale neustalym bombardovanim jsme prozatim docilili toho, ze nam uhradi letenky, ktere jsme si na vlastni naklady museli zakoupit u jine spolecnosti. 600 Euro neni zrovna malo 🙂 Ted bychom radi jeste kazdy 250 Euro jako kompenzaci za zruseny let. EJ se ohrazuje tim, ze byl na letisti pred 2 mesici pozar a diky tomu se kapacita odbaveni snizila, tudiz to je mimoradna udalost a kompenzace nam nenalezi, my si ale myslime, ze pravo mame, jelikoz pokud o pozaru vedeli 2 mesice pred nasim odletem, meli nas informovat s dostatecnym predstihem a ne 2 dny predem, ke vsemu bez nahradniho letu, ted jsme si vyzadali vyjadreni primo z letiste a pak na ne zase uhodime 🙂 Souhlasim s tim, co uz tady padlo… clovek se nema nechat odbyt!

Reply
Lucie Radova 6.9.2015 - 9:21

Ahoj Jančo! Klobouk dolů, jsi super!!! Tak to má být! Super příklad, nenechat se odradit od jejich přihlouplých výmluv. Na tu kompenzaci rozhodně nárok máte, držim pěsti a těším se na dobré zprávy!:)

Lu

Reply
Irena 28.1.2016 - 7:07

Dobrý den, asi to sem nepatří, ale nevím, kde hledat informace a Vy v tom umíte chodit, takže mě napadlo obrátit se na Vás. Situace je taková: letěli jsme z Praha – Paříž – Bangkok. V Paříži jsme nabrali zpoždění kvůli technické závadě. Celkově bylo zpoždění v cílové destinaci 3h a 48min. Obrátili jsme se na Student Agency, kde jsme letenky koupili. Dojednali pro nás odškodnění, ale jen ve výši 300 eur, nebo 400 eur, pokud se rozhodneme je využít ve formě poukázky na další lety (platnost 1 rok). Ovšem všude se dočítám, že částka má být při více než 3500 km a zpoždění více než 3 h dvakrát vyšší – tedy 600 euro. Nevíme, jestli si SA z toho nechce vzít nějaký (tučný) podíl. Nejsme si jisti, jestli máme nárok na 600, nebo 300 eur. Každopádně se nechceme nechat dopravcem opít rohlíkem a chceme vědět, na čem doopravdy jsme. Btw letěli jsme s AirFrance. Děkuji za odpověď.

Reply
Lucie Radova 28.1.2016 - 15:00

Ahoj Irčo! Máš úplnou pravdu! Pokud se jednalo o technické potíže, tak s největší pravděpodobností máte nárok na kompenzaci ve výši 600 EUR/osoba. Obrátit se musíte přímo na Air France, Student Agency je pouze zprostředkovatel (více info o takových agenturách v mém článku Jak úspěšně kompenzovat zrušený či zpožděný let). Jak bych postupovala já:

1. Pošlete Air France vyplněný dokument, kde žádáte kompenzaci za zrušený let ve výši 600 EUR

2. Pokud nebudou reagovat, napište na úřad civilního letectví s žádostí o asistenci (nejdříve bych zkusila ČR, ale nejspíše se budete muset obrátit na Francii) – všechny kontakty najdeš v mém článku

3. Pamatuj – MÁŠ PRÁVO NA PLNOU KOMPENZACI = PENÍZE, tedy žádné poukázky, „zdarma letenky“ apod. 🙂

Veškeré informace a další postupy – i jak se nenechat odradit, najdeš v mých článcích. Za těch 600 EUR trocha prudy stojí:) Rozhodně bych to za sebe nenechavala řešit Student Agency ani jiné agentury. Nikdy vám nepřiznají plnou částku (o provizi nemluvím). Good luck a budu se těšit na pozitivní zprávy. Kdyby cokoliv tak klidně piš! Lu

Reply
Tom 28.1.2016 - 20:08

Zdravím!
Měli koupené letenky ze Švédska do ČR – na 23.12. v devět večer. 24 hodin před odletem jsem zjistil, že let byl zrušen a přehozen, a že letíme už za dvanáct hodin. Načez následovalo zběsilé balení a 5hodinový noční přesun směr letiště..Předtím jsem ještě stihl zavolat na ČSA- jaktože nám nikdo nedal vědět? samozřejmě odpověd, že to je odpovědnost Tripsty. No nic, vzali jsme nabízenou letenku a odletěli. První vánoční hod jsem sjel net, našel tuhle stránku a sepsal jsem reklamačku (se zmínkou o evropském zákoně), samozřejmě odpověděli zamítavě s odkazem na manuál IATA. Tak jsem jim opáčil, že IATA nic neznamenají, zdůraznil evropský zákon a přilepil odkaz na tuhle Lucčinu stránku. V dalším mailu už mě žádali o číslo účtu, po přezkoumání si najednou uvědomili, že jsem měl pravdu:-D Celkový čas vyřízení – cca 1 měsíc. Takže díky Lucie, že sis dala práci všecko vyzjistit a sepsat, výborný příspěvek do receptáře prima nápadů!

Reply
Lucie Radova 2.2.2016 - 8:50

Tome, tak to je nejvíc! A hlavně asi taky rekord, dostat od ČSA peníze za měsíc, to musí být rekord:) Fakt jsem ráda, že ti ten článek pomohl a hlavně jak elegantně jsi to s nimi zakončil. Boží.

Reply
Jan 28.2.2016 - 22:08

Získáno 250 eur Austrian AirLines za zrušený let, sic po víc jak třech měsících (prý nestíhali) volání, ale povedlo se.

Reply
Petr Smrž 10.7.2016 - 13:49

Celé je to o tom, že Vy jste nezakoupila letenky u Travel Service (TS), ale u nějaké agentury. A právě ona agentura byla zákazníkem TS. Pokud kupuje letenky agentura, tak není její povinností poskytnout TS kontakty na cestující. Záleží samozřejmě, jakým způsobem letenky agentura přeprodává, ale pokud to bylo formou hromadné rezervace, tak jedinou věc kterou o vás dopravce ví, je pohlaví, jméno a příjmení. A v takovém případě vás těžko může kontaktovat osobně ohledně zrušení letu.

Pokud opravdu TS kontaktoval agenturu v dostatečném předstihu, tak na straně TS žádná chyba nevznikla. Přesto raději zaplatili ze svého 22 tisíc, protože jim za to špatná pověst nestojí (a dá se s největší pravděpodobností předpokládat, že tuto částku budou požadovat po dané agentuře).

Reply
Lucie Radova 11.7.2016 - 14:58

Zdravím Petře, díky za názor. Právník i český Úřad pro civilní letectví má jiný názor než vy. TS chybu nikdy nepřiznalo z toho důvodu, že by vytvořilo svůj vlastní oficiální precedent na který by se pak mohl každý odvolávat. Upřímně řečeno mě ani jejich názor nezajímá, protože vždy budou dělat věci tak, jak jim to vyhovuje:) Navíc, agentura letenky fyzicky nepřeprodává, funguje na principu affiliátních/partnerských programů. Není to tedy cestovka, obchod nebo agentura. A kéž by TS šlo o dobrou pověst! Na to se budu těšit!:)

Reply
Michal Holeček 17.7.2016 - 12:35

Ahoj,

musím říct, ze po přečtení ochodních podmínek Tripsta (přiznávám, že zpětném) působí tento článek jako balzám na duši.

Asi nebudu se svou story originální. S přítelkyní jsme se v pátek vrátili z dovolené. (se zpožděním cca 26 hodin). Na zpáteční cestě jsme měli ve středu v podvečer nasednout na letadlo SmartWings (letenka objednána přes Tripsta). K našemu velkému překvapení jsme tři hodiny před odletem stále neviděli náš let na letovém monitoru a já začal tušit zradu. Jak asi všichni tušíte, dověděl jsem se od místního opaleného chlapce, že byl náš let zrušen.
Popisovat co následovalo na infolince Tripsty by vydalo na komiks. Slečna neuměla moc anglicky. Na rozdíl od většiny v.u. zkušeností byla velmi příjemná. Bohužel byl tento benefit vyvážen poměrně závažným nedostatkem zkušeností/intelektu.
Naštěstí jsem na rozdíl od mé drahé polovičky klidná hlava a tak jsem po cca 40 minutovém hovoru (zde bohužel padlo prvních cca 80-100EUR) slecně ještě úctivě poděkoval, když mi hrdě oznámila, že nebudu muset platit žádne extra additional fees za přebookování na druhý den (ten samý let, ale o 24 hodin později). Na můj dotaz jak je možné, že jsem se to nedozvěděl mi odpověděla, že se omlouvá, je toho stršně moc a asi zapomněli.
No nic v Dubaji jsme to den nějak přečkali (zde bohužel padlo dalších cca 100 EUR).
Bohužel jsme takto zmeškali i let pro přítelkyni do Lisabonu a museli též přebookovat. (tentokráte již za EUR 231).
SmartWings se tváří, že byl let zrušen včas, Tripsta se sice omluvila, že je to mrzí, že nějak zapomněli poslat info, ale nenesou z žádném případě odpovědnost.
A tak jsme o cca 450-500 EUR chudší, 2 dny dovolené lehčí a pocitově to nebylo to pravé ořechové, protože po té vší koreknosti se kterou s námi Tripsta a SmartWings jednali máme pořád pocit, že s námí někdo trochu vyjebal.. :)) Pochopil jsem správně, že zodpovědnost tedy dle právního výkladu a výkladu a Úřadu pro civilní letectví nesou SmartWings?

Moc děkuji za pomoc

Michal

Reply
Lucie Radova 18.7.2016 - 16:43

Ahoj Michale! To je balzam byt balzamem:) Ano, je to uplne stejny pripad jako jsme meli my (jen s rozdilem, ze nam to alespon cca 10 dni pred odletem dali vedet). Tzn, postupuj jak mam napsano v clanku a doporucuju do mailu i hodit odkaz na ten samy text. Na kompenzaci mas 100% narok (pokud zruseni letu nebylo zpusobene spatnym pocasim).Je nozne,ze se budou odkazovat na v Turecku, pak chtej rozhodne vyjadreni od uradu pro leteckou dopravu. Drzim pesti a dej vedet,jak se situace vyviji!:)

Reply
Julie 22.7.2016 - 12:20

NeobloMní holka, neobloMní 😉

Reply
Lucie Radova 23.7.2016 - 20:34

🙂 Díky 🙂

Reply
DDKK 1.8.2016 - 15:06

Ahoj všem spolupostiženým cestováním s TS. Letos 8.6. jsme museli nouzově kvůli technické závadě přistát ve Francii místo ve Španělsku. Mysleli jsme dokonce, že padáme, protože náhle unikl z paluby, dýchali jsme z masek kyslík a ještě k tomu jsme zjistili, že vlastně letíme s Mongolian Airways…koneckonců, psaly o tom hned ten den média…celkové zpoždění při doletu bylo více než 5 hodin, tudíž nárok na kompenzaci jednoznačný…nicméně, přesto, že právně vycizelovaná žádost o odškodné TS už skoro před dvěma měsíci, nic se neděje…dneska mi pán z ÚCL poradil, ať ještě dva týdny počkám a pošlu stížnost k nim…ovšem s poznámkou, že „to bude ale asi těžké…“. Na TS se v podstatě nedovoláte, zkušenost mám stejnou, i ujišťování jejich operátora bylo jak přes kopírák…prý osobně zaskočí za kolegy, aby se mi ozvali. No, myslím, že to jsou jen kecy a nikdo nikam neskáče. Nicméně, jsem připravena svoje nároky vybojovat včetně všech metod, které povedou k cíli…D.

Reply
Lucie Radova 3.8.2016 - 18:00

Zdravim!Tak to je dost silena zkusenost!Hlavne ze jste v poradku.Nenechejte se odbyt a tlacte na UCL:)Hodne stesti!Lucie

Reply
Iveta 22.10.2016 - 0:09

Ahoj Lucka , prosím o radu. Máme zakupenú letenku Budapest – Dubai 1.12.201 – 8.12.2016 od Wizair. Naša dcera mala tiež zakupenu letenku 1.12.2016 -8.12.2016 Praha – Dubaj od Smartwings. / v Dubaji sme sa mali stretnut a travit spolu dovolenku /
Dnes jej prišiel e – mail , že let jej presmerovali z 8.12.2016 na 7.12.2016, s čim nesuhlasí. Chcela by letenku zrušit, má na to nárok ?Ďakujem
Iveta

Reply
Lucie Radova 22.10.2016 - 11:40

Ahoj Iveto! Určitě nárok má, SW musí vrátit peníze, na kompenzaci bohužel nárok nemá (je to skoro dva měsíce dopředu). Jakým způsobem dceru kontaktovali ohdlědně přeložení letu? Jestli e-mailem, tak by mělo stačit jim odepsat, že chcete peníze zpátky na účet. Ať to jde rychle!:) Zdravím, Lu

Reply
Lukas 17.11.2016 - 18:31

Čus bus trolejbus Lucko,

v říjnu jsem letěl s TAP z Porta přes Lisabon do Prahy, jenže v Portu odstartovali později a kvůli nim mi můj přestup v Lisabonu uletěl. TAP mi dal náhradní letenky – večer do Frankfurtu a druhý den odpoledne z Frankfurtu do Prahy, takže hezký 27 hodin na cestě. Doletěl jsem večer do Frankfurtu a nikdo nikde z TAPu, takže jsem si dal pěknejch 16 hodin přes noc na lavičce ve Frankfurtu. TAP se mnou vůbec nemluví a já jsem byl zoufalej, ale tvůj článek mě nasměroval a teď jdu z těch kund sedřít kůži. Dám vědět jak to dopadlo.

Čus bus autobus
Lukáš

Reply
Lukas 17.11.2016 - 18:32

A to jsem to s nimi myslel dobře, viz můj první kontakt:

Dear TAP,

Thanks for an adventure. On 10th october I was suppose to flight from Porto to Lisboa at 11AM and then to Prague at 1:35PM. The flight from Porto to Lisboa was delayed, so by your fault I missed the flight from Lisboa to Prague. Ground TAP staff gave me my new boarding passes. At 6PM flight to Frankfurt and next day at 1PM flight to Prague. Total amount of amazing 25 hours of travel from Porto to Prague. But I was very cool with that. Well, what the heck, it can happen. And there are worst things on the world, like AIDS, cancer or Nickelback. And I was of course promised hotel in Frankfurt so I will not have any expenses. Cool. I dont mind. My life sucks anyway, so if I will be one day later in Prague, it will make no difference. So after a beautiful day in Porto and Lisboa airports I finally arrived to Frankfurt, really tired and full of gas, because in the plane there were sitting two ladies next to me, so I couldnt fart. I know this is quite off-topic and I dont blame you for this. Anyway, I was still feeling very cool – to be sure everything is fine, I even asked the lady in Lisboa airport how it will be with the hotel in Frankfurt – she told me the ground staff in Frankfurt airport will tell me details. Good. Even in the plane the pilot said that we should talk to ground staff if any questions. Good. So I was very surprised, when we get off the plane in Frankfurt at 10:10PM that there WAS NO ONE. NOT A ONE SINGLE EMPLOYEE. I asked some lufthansa worker where are TAP people. „Home, next day hombre. Today, they sleep.“ Great. I got little bit nervous so I went to the MAZE of Frankfurt airport and was wandering around for like hour, not meeting or finding anyone working/responsible/with answers. After an hour I already felt like Jack Nicholson in the end of Shining. And I had the same look. Then I found Welcome centre of Lufthansa. I told the lady my situation – yeah, I should go to lufthansa tickets, they do that. I go there two floors up. No, we dont do that, you have to go to the gate of TAP. Ok, I went one floor down to the gate of TAP – CLOSED. I was angry like David Hasselhoff when he accidentally drink non-alcoholic drink. Ok, lets contact someone. Since my phone was fucked, I checked online the options – contact throught facebook or skype. Great, I downloaded all the applications and created profiles – NO ANSWER ANYWHERE, even it was promised on the webpage that throught skype is contact center ready 24/7 and reacting within 7 minutes. Propably TAPs 7 minutes are same long as mine, when I am doing sex. Then I got really, really angry. I asked some another servise center – no idea, thats TAP problem. Good. Next hour can be described as Lord of the Rings 4: No ring, just boredom. Only place open with food made me really laughing – I forgot how amazing prices are in Germany. My question, if the panini comes together with iPhone and bag of gold stayed unanswered. I checked what are the hotels nearby: Sheraton, Hilton. As a czech person with czech salary, when I see sign Sheraton, I read it as „Hahaha.“ Anyway, cheapest hotel room started at 170 euros. Will it cover TAP later? I had no idea, so I stayed in airport, so I could observe thrilling life of homeless people From close. I slept on bench, in hoodie, shaking with cold. I am 32 years old – so not sleeping in the bed is for me already something like adrenaline sport event Which can result in dying. Still, I know its not the worst thing that can happen and I would be totally cool with that. BUT NOT WHEN I WAS PROMISED HOTEL AND I WAS OBLIGED TO HAVE HOTEL ROOM. I understand flights are delayed and missed, thats one thing, but having a big „FUCK YOU“ with costumer, in foreign country, is another thing. What if I would be disabled? What if I would be accompained with my grandma? What if my grandma would be disabled? What if my grandma and I would be disabled? What if disabled me and disabled grandma would have even disabled dog with us? And what i that disabled dog of me (disabled) and grandma (disabled) start giving a birth that very night to his disabled puppies? Hmmm? Anyway, my girlfriend made some calls from Portugal to your center and they told her its not TAPs fault, its the SYSTEM fault, because I arrived after 10pm. No comment on this. Also, that I can see If I can fly earlier, I just have to go to gate of TAP, they are opening at 7AM. 9AM and still no one there. I tried to contact Cristiano Ronaldo to solve this, since he is king of Portugal, but apparently he doesnt own TAP. Now, I am waiting for my flight to Prague. And when I will got there, you can bet I will get my money back. That was a rhyme!

Lukas *****

Reply
Lucie Radova 18.11.2016 - 12:37

Dobrýdencelýden! Jsem pyšná na to, jak vtipné mám čtenáře. Čůrala jsem smíchy. Kdybys, Lukáši, cokoliv potřeboval – dej vědět! Jinak na 100% kontaktuj toho Evropského spotřebitele, hodně ti pomůžou a určitě i poradí s tím, jestli by vám zpětně mohli dát něco za tu noc … Budu se těšit na happy end, předem díky že napíšeš:) Good luck! Lu

Reply
Zuzana 29.6.2017 - 9:57

Ahoj Lucko,

zaujal ma tvoj clanok. S TS mame zo zaciatku juna skusenost s meskajucim letom do Hurgady v trvani 6,5 hodiny… Odvtedy to riesim a este mi nikto neodpovedal… Ale som neoblomna a pevne verim, ze sa nam z toho podari ziskat kompenzaciu. Chyba bola v technickom probleme lietadla.. Uz sme aj sedeli v lietadle a nechali nas potom vystupit a na letisku sme stravili 6,5 hodin… Nehovorim o tom, ze som letela s 3,5 rocnym dietatom 🙁

Reply
Michal 3.7.2017 - 3:56

Ahoj Lucko. Jak si tak čtu tvoji anabázi za 400 eury, mám pocit, že hlavní podíl na jejím úspěšném konci má účast v rozhlasovém vysílání. To se každému nepřihodí.

Reply
Lucie Radova 3.7.2017 - 14:00

To ano, ale díky tomu také vznikl celý tento návod s úspěšným koncem a mám kolem sebe minimálně 20 čtenářů, kterým se na vlastní pěst a mnohem rychleji než mně podařilo peníze vykompenzovat. Jde určitě o štěstí, což platí i u vymahačských firem. Lucka

Reply
Petr 14.8.2017 - 22:07

Ahoj Lucko, díky za toto cenné info. Tento týden začínáme řešit podobnou anabázi (zpožděný let z Burgasu s Travel Service, let zpožděn o více jak 6 hodin, po příletu máme potvrzení z letiště o zpoždění s uvedením důvodu „technical problems“). Průvodní dopis s odkazem na legislativu a nárok na 250 Eur, vč. letenek, potvrzení letiště atp. zasláno na customercare, odkud přišlo od robota potvrzení o přijetí e-mailu. Nyní očekáváme velké ticho a asi se budeme muset obrátit na UCL v Bulharsku, protože letadlo letělo z Bulharska, ne z ČR. Jediné co opravdu nechápu je to, jak tento přístup leteckých společností může takto nadále pokračovat? To s tím ČOI nemůže udělat krátký proces? V našem případě není dle mého názoru co řešit, jasný nárok na kompenzaci 250 Eur. Kdyby alespoň museli jasně odpovědět do 30 dnů od přijetí mailu, ale vidím to tak, že se ani neozvou.

Reply
Jana 17.8.2018 - 21:02

Ahoj,
Jaká jsou pravidla v opačném případě, když Vám aerolinka posune let o 6hod. dříve než byl ten původní? Sice nám dali vědět včas, ale dost nám tím komplikují situaci. Máme nárok na zrušení letu?
Moc děkuji za radu,
Jana

Reply
Lucie Radova 23.11.2018 - 11:42

Máte! Jde o tříhodinový rozdíl:)

Reply
Pechy 22.10.2018 - 11:41

Ahoj, musím pochválit za úžasný článek. Já teď v srpnu měl letět s kamarádkama do Londýna 15-22.srpen a v den odletu nám po plánovaném odletu přišla smska že let byl zrušen. Mysleli jsme že nás klepne pepka. Kor na letišti byl takovej chaos, protože nejdřív vyvěsili na tabule že next info 22:30 (což je čas odletu a zároveň na flightradaru bylo napsané červené na bílém že let je Cancelled). Po nějaké chvíli nás najednou nahnali do gatu, všichni procházeli kontrolou když v tom zase tabule ukazovali cancelled a gate byl opět uzavřen. Takže jak blbci jsme se museli vracet a o to víc jako idioti jsme stáli obrovskou frontu na transfer desks abychom dostali poukázky na občerstvení, místo toho abychom si přeobjednali let na zítra. Jenže bylo tak či tak pozdě, protože během pár minut si většina lidí přerezervovali let na další den. S kamarádkou jsme se chtěli vydat na cigáro a ta druhá měla čekat v té frontě. Lidi prosím, vyserte se příště na nějaký čekání a okamžitě popadněte zavazadla a přeobjednávejte let na další možný nejbližší!! Zjistili jsme totiž, že naše kufry vyhodili z pásu ven a čekali tam hezky buď na nás, nebo na zloděje. Tak jsme tedy šli na Menzies Aviation v T1, kde byl velmi milý starší pán (ironie), který nás poslal do p*dele že mu končí směna a že ho to nezajímá. Jsme mysleli že rozbijem půlku terminálu. No nakonec jsme tam seděli do 4 do rána, vyčerpaní, unavení, nasraní, tel. účet skoro za 800kč jen kvůli tomu že jsme volali na Call Center WizzAiru a to nám po telefonu tu rezervaci letenek dokurvili, protože nám řekli, že se uvolnili 3 místa na zítřejší let a že nám zavolá zpátky aby dodělala zbytek rezervací (protože stihla udělat jen moji) a pak tradá, nikdo se neozval a půl hodiny jsme se tam dovolat nemohli. Pak nám to zvedl pán, že žádný let zítra zas volný není…. Pak mi tu letenku dokurvil ještě víc ale to by bylo na delší psaní. Nicméně jsme museli koupit letenky celkem za 13,500kč s EasyJetem a teď bojujeme asi 3. měsíc s leteckou společností. Nejsou schopni nám říct důvod zrušení a ohání se furt „circumstances beyond our control“ .. Nejvíc vtipné na tom bylo to, že nám pak po dohadování se v několika mailech nabídla nějaká slečna z call centra tedy těch 250€ každému a když jsme jim tedy poslali IBAN, tak nám odepsal zřejmě její kolega, který nečetl předchozí maily a zřejmě také zjistil „novou“ klávesovou zkratku Ctrl+C a Ctrl+V protože nám poslal úplně stejný mail jako ten první (nedáme vám to). Tak jsme jim napsali mail, že nám nejdřív nabídli odškodnění a pak že nám nic nedají a rozhodli jsme se kontaktovat ÚCL, protože toho máme dost a akorát nás tahají za nos (kamarádka jim napsala, že nejsme na žádném „asian market“ a nechceme s ničím vyjednávat). Doufám že ten boj vyhrajem! Máme toho dost.

Reply
Lucie Radova 23.11.2018 - 10:13

Tohle je vážně šílený, pochybuju, že to nebyla jejich vina, hezky do nich!:)

Reply
Tom 6.5.2019 - 13:12

Dobrý den Lucko,
nemáte nějaký vzor, jak formulovat první email s leteckou společností?

Dekuji, T.

Reply
Peter 13.5.2019 - 12:49

Ahoj
trosku se ztracim v tom kdy mam a nemam naroky a tak bych se rad hloupe zeptal. Letenky jsem zakoupil primo u doprace nikoliv pres slevove portaly a prekupniky ala tripsta atd. Jedna se o polsky LOT (Later or Tommorrow 😀 ) a byl mi 50min pred odletem zrusen let z Prahy s prestupem ve Warsave na druhe let do Astany. Tzn jednalo se o let Praha – Astana se spolecnosti LOT. Netusim duvod zruseni letu – prisla pouze SMS let zrusen. Pote nas posbirali na gateu a odvedli na ticketing a dostali jsme nahradni lety s jinymi spolecnostmi. Presneji z Prahy do Moskvy s CSA a cekanim 7h v Moskve na dalsi let s Air Astana do Astany. Takze otazka je prosta. Odletel jsem o 3h pozdeji z Prahy a dorazil do Astany o 8h pozdeji. Mam narok na kompenzaci?

Reply
Pechy 13.5.2019 - 20:11

Ahoj,

nevím jestli jsem to sem pak později psal, ale po dlouhé hádce s WizzAirem (jak jsem psal výše) a výhružkami ÚCL jsme kompenzaci dostali, každý 250€. Není určitě od věci napsat osobně mail letecké společnosti a samozřejmě doplnit údaje jako datum, čas, číslo letu, čísla rezervace a jméno. Prvně bych se zeptal na důvod zrušení letu, pokud by neodpověděli jasně a přímo jako to bylo v našem případě, ihned bych je podezříval že se budou snažit z toho vykroutit. Nárok na kompenzaci nemáte v případě nepřízně počasí, politických nepokojů, problémů jako například terorismus, požár na letišti apod., uvádí se i srážka s ptákem a stávka zaměstnanců. Říká se, že za technický problém žádná kompenzace není, což pravda není – náš let byl zrušen z technických důvodů, to jsme se dozvěděli až po několika měsících hádky kdy to letecká společnost s námi vzdala a vyplatila nám kompenzaci. Pak bych už pokračoval v klasické emailové komunikaci a domáhal se odškodnění, které začíná na 250€ při letu do 1500km. Jak jsem zmínil, u nás pomohlo vyhrozit s podáním stížnosti na Úřad pro civilní letectví a na to ihned slyšeli. Jedna paní ze soudu se kterou se znám nám poradila, ať jim jednoduše vyhrozíme soudem, předáním případu svému právnímu zástupci a klidně i s televizí na ně (Černé ovce určitě nic takového ještě nezažili). Klidně sem pak v průběhu řešení pište, celkem mě zajímá jak se k těmto věcem staví ostatní letecké společnosti a jak to dál probíhá…

Pechy 🙂

Reply
Petra 2.8.2023 - 20:06

Krásný den, Luci,
řeším zpožděný let na naší dovolené z Turecka do České republiky v červenci tohoto roku. A narazila jsem na Tvůj článek. Po návratu jsem zjistila, že máme nárok na 400 EUR na osobu.
Řešila jsem tedy přes pojišťovnu, u které jsem měla sjednané cestovní pojištění. Ta mě odkázala na společnost, která za ně tyto kompenzace řeší. Já bláhová. Již od prvopočátku mi neseděla kompenzace za vymožený případ v celkové výši 19% z celkové částky. Ale co už, řekla jsem si, že to oželím a nebudu muset řešit věci okolo, které za mě vyření oni. Po přečtení prvního odstavce „1. NESPOLUPRACUJTE se společnostmi vymáhající kompenzace:“ Mě málem kleplo.

Dnes mi přišlo vyjádření, že letecká společnost mimosoudně vyplatí kompenzaci, ale pouze 60%. Hned jsem vznesla dotaz na onu firmu, proč jen 60%, když mám nárok na 100% a zda mi můžou doložit vyjádření přepravní společnosti o výši kompenzace. Firma se již neozvala.

Už smolím odstupení od smluvy a zrušení plné moci na onu firmu. A snažím se projít všechny Vaše rady a odkazy jak postupovat.

Chtěla jsem se zeptat, co vše jste v Žádosti o kompenzaci uvedla? Psala jse ji volnou formou nebo jste měla nějaký vzor?
Uvádíte, že jste do ní sepsala všechny příslušné paragrafy a odkazy na nařízení. Můžete mi prosím poradit co vše určitě uvést?
Moc děkuji Petra

Reply

Napsat komentář: Lucie Radova Cancel Reply

Lucie Šimůnek Radová

Lucie Šimůnek Radová

lucie@luckycesta.cz

INSTAGRAM

@2023 – All Right Reserved. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Zde Vložte Text Nadpisu

This is AnimateBeautyEffects text