Close

Ve hře je 400€! Jak na náhradu za zpožděný či zrušený let?

Kompenzace za zrušený let

AKTUALIZACE Z 25. 8. 2015 – VIZ DOLE!:)

NEBO KLIK ZDE NA STRUČNÝ NÁVOD JAK ÚSPĚŠNĚ KOMPENZOVAT ZRUŠENÝ LET.

POVEDLO SE, VYKOMPENZOVALY JSME KAŽDÁ 400 EUR! 1. 10. 2015 přišly peníze na účet. 

Zrušili vám let a nedali vědět stejně jako nám? Máte právo na kompenzaci, úplně stejně jako my! Až budete žádat o náhradu, klidně se na mě odvolejte. Do průvodního dopisu napište „LuckyCase“ a přiložte odkaz na tento článek. Buďte trpěliví a neoblobmní! Jste v právu. 

Kompenzace za zrušený let

S Léňou zásadně cestujeme na Opencard. #Bém #Schengen

Přátelé, připravte se na telenovelu detektivku (možná s prvky krimi). Tahat peníze z letecké společnosti je bžunda. Například já si už přes týden hraju na právníka s několikaletou praxí. Oháním se paragrafy, odstavci a vytvářím věty, kterým nikdo nerozumí (takhle to totiž právníci dělají, mám s tím zkušenosti, už jsem viděla pár právnických TV seriálů).

Zatím ovšem bez úspěchu … momentálně jsem tak v procesu vymáhání. Jak na tom aktuálně jsem, najdete na konci tohoto článku:)

Co se tedy stalo? S kámoškou Léňou jsme si vytyčily velký výlet do španělské Valencie. Plánovaly jsme návštěvu naší další kámošky Zůzy, která má chatu u moře. Je tam fakt krásně. Super jídlo, lidi, bazén, …   no, ale to není zas až tak podstatný. Co ovšem důležité je, že letecká společnost Travel Service, u které jsme zakoupily zpáteční letenku do mého privátního ráje, nám 9 dní před odletem zrušila let. 

Protože jsme děsně šikovné, situaci jsme vyřešily letem PRG – BCN, přespání v Barceloně, celý den jídlo a pití v Barce, pak čtyřhodinovým vlakem do Valencie, kde nás na nádraží vyzvedla kámoška Zůza a vzala na tu chatu s mořem. Dovolená zachráněna. HAPPY END.

Tinto de verano a Tmavomodrý svět

Nejlepší týdenní tradice roku.

Náhradní plán byl ovšem mnohem dražší než náš první plán – tradiční zpáteční letenka do Valencie bez barcelonské žranice.

S extra náklady na alternativní let naštěstí počítá i Evropská Unie. V roce 2004 proto schválila super zákon, který dodnes bohužel velká část cestujících nezná. Má úžasný název: NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 261/2004. Což v překladu do češtiny znamená:

VELKÉ FINANČNÍ KOMPENZACE ZA VÁŠ ZPOŽDĚNÝ ČI ZRUŠENÝ LET!   

Tento zákon (plné znění Nařízení klik zde) platí pro lety z letiště v EU, nebo na přílety do EU s dopravcem registrovaným v EU (případně na Islandu, v Norsku nebo Švýcarsku).

Nárok na kompenzaci v letecké dopravě pak máte v případě že:

1. Váš let byl opožděn o více jak 3 hodiny.

2. Váš let byl zrušen a vy jste se o tom dověděli 14 dní nebo méně před odletem.

3. Byl Vám odepřen nástup do letadla (Takové to: „Jééé, paní Radová, no my jsme asi prodali Vaší letenku 2x, sorrryyy no. Poletíte zítra, ju?“)

Pak máte nárok na kompenzaci ve výši: 

1. 250 EUR → pro lety do 1 500km

2. 400 EUR → pro lety od 1500 km do 3 500km

3. 600 EUR → pro lety nad 3500 km

V čem je tedy problém? Letecké společnosti dělají vše proto, aby vám kompenzaci nemusely vyplatit. Vymlouvají se na počasí, ptáka v motoru letadla, hada mezi pasažéry (jako vážně). Ti cestující, kteří se na vymáhání kompenzace nevykašlou úplně (pokud o této možnosti vůbec vědí), se většinou rychle nechají leteckou společností odradit.

JÁ ALE NE!!! Já tu svou kompenzaci z nich prostě dostanu! 

Kompenzace v letecké dopravě

Tohle je můj obličej naštvaného zloducha. 

A pokud jste z letu QS 1054 (PRG – VLC, 28.5.2015 a/nebo QS 1055, 8.6.2015) tak se ke mně klidně přidejte!:)

Co se tedy zatím stalo?

  • 19. 5. 2015 – oznámení o zrušení letu. Dostala jsem na výběr – buď mi vrátí peníze, nebo s Travel Service mohu letět o týden později. Volím variantu vrácení peněz. Nebyla jsem nijak informována o dalších možnostech kompenzace. Dle mých právnicko-inženýrských propočtů mám nárok na 400 EUR (muhehe).
  • 20. 5. 2015snažím se najít červený kabriolet a odjet do Valencie po zemi. Kamarádka Lenka má fóbii z letadel, takže mě hodně podporuje. Červený fáro jsme bohužel nenašly, tak kupujeme letenku PRG – BCN … vlakem do VLC a pak zpátky z VLC – PRG.
  • 26. 5. 2015 – odjíždíme do BCN. Lenka se musí napít vína před odletem, jinak ji do kabiny nedostanu. Tento výlet se mi bude líbit …
  • 3. 6. 2015 – peníze za zrušený let mi byly v plné výši přičteny na účet
  • 8. 6. 2015 – volám na Travel Service (220 116 686). Hovor přijímá velmi příjemný pán, který mi nic nechce říct, ale je moc milý. Mluvím jako právník a stále opakuju, „že dle zákona“. Nakonec mi dává e-mail, kam mám poslat svou žádost na kompenzaci: customercare@travelservice.aero. 
  • 9. 6. 2015 – posílám žádost emailem. Oficiální dokument od EU naleznete klik zde. Plus píši průvodní dopis, kde se odkazuji na Nařízení a odstavce, na základě kterých mám nárok na kompenzaci.
  • 12. 6. 2015 – stále žádná odezva od Travel Service. Rozhořčeně volám na TS a dožaduji se vysvětlení, proč mi zatím nikdo neodepsal. Prý toho mají hodně. Odpoledne posílám žádost o kompenzaci via doporučeným dopisem.
  • 13.6. 2015, 16.05 – začínám psát tento článek.
  • 13. 6. 2015, 17.47 – při rešerši pro článek zjišťuji, že jsem žádost o kompenzaci poslala na špatný mail:) a sice – customercare@travelservice.cz správně je customercare@travelservice.aero. Muhehe. Vzápětí mi přichází automatická odpověď, že TS dostal můj mail …
  • 19. 6. 2015 – znovu volám na Travel Service a.s. Protože zatím jediný, kdo mi ze společnosti odepsal byl robot posílající automatické odpovědi, chci si sjednat schůzku se zástupcem společnosti. Prý to takto ve firmě nefunguje. Ptám se, jak to funguje. „Čekáním. Musíte počkat, až Vám odepíšou. To funguje dobře.“ Pán na info lince slibuje, že přepošle můj mail svým kolegům … dál se nic neděje.
  •  22. 6. 2015 – dneska trochu mučím pána na info lince. Je strašně milý, ale nedává to. Pořád dokola říká, že musím psát na mail customercare. Namítám, že mi nikdo neodepsal a že si chci s ním sjednat schůzku. Odpovídá, že on mi v této věci nemůže pomoci. Chci tedy schůzku s někým, kdo mi pomoci může.  Kolegové mu pak doporučují dobrý fígl – na mail Vám odpoví příslušné oddělení do měsíce. Ahaaa! Vtipné …
  • Jdu si dát připomínku do mobilu. „Za tři týdny volat Travel Service …“
  • 24. 6. 2015 – Nedalo mi to a dnes jsem zavolala na „příslušný vnitrostátní orgán“, který má klientům jako já pomoci v dosažení kompenzace. v Česku tohoto Černého Petra dostal Úřad pro civilní letectví (kontakt klik zde). Zajímalo mne, zda a kde se dají dohledat důvody zrušení/zpoždění letu. Přes recepci (225 421 111) jsem se dostala na právničku, paní Petrážovou. Velmi příjemná paní:) Nicméně mi sdělila, že důvody vedoucí ke zrušení či zpoždění letu se do žádné veřejně dostupné databáze nezapisuje. Poradila mi následující:

1. Pokud mi Travel Service neodpoví do šesti týdnů, nebo nebudu s jejich odpovědí spokojena, mám se obrátit právě na ně – Úřad pro civilní letectví.

2. Do podatelny (stačí přes email – podatelna@caa.cz) jim mám poslat svou žádost o kompenzaci, kterou jsem poslala na Travel Service.

3. Úřad posoudí důvody vedoucí ke zrušení letu a řeknou zda mám na kompenzaci opravdu nárok. Své vyjádření pak pošlou na Travel Service.

4. Úřad sám o sobě nemůže za mně kompenzaci vymáhat. Pokud TS bude trvat na svém nebo vůbec celkově nebude komunikovat – mám je dát (na své náklady) k soudu. 

  • 7. 7. 2015 – Dnes mi přišel e-mail od Travel Service, ve kterém povinnosti vyplývající ze zrušeného letu přisuzují portálu Tripsta.cz, přes který jsem si letenky zakoupila (sic). Pan Pavelka (který mě správně oslovuje paní inženýrko – konečně můžu použít titul! babi, jsem úplně dojatá!) mi oznámil, že Tripstu informovali v termínu delším jak 14 dní a tím pádem jsou z obliga … Panu Pavelkovi jsem poděkovala za starost, informace a poprosila ho o důkaz doličný – tedy onu inkriminovanou zprávu pro Tripstu. Zatím nic neposlal …
  • Zároveň jsem emailem informovala Tripstu, že jsou asi v průšvihu a že po nich chci 400 EUR. Odepsala mi paní Sylwie (to není krycí jméno), že dle jejich „Terms and Conditions“, za zrušení letu nenesou vůbec žádnou zodpovědnost. Na to jsem ji chytře odepsala, že jejich T&C poslance v EU nezajímají a ať hezky platí. Zatím neodpověděla …
  • Volala jsem také na svůj oblíbený Úřad Civilního Letectví. Bohužel má milá paní Petrážová má dovolenou, tak jsem svou situaci musela prodiskutovat s její kolegyní, která evidentně nevěděla o co jde. Ale řekla, ať jim pošlu všechny podklady (přes podatelnu) a že se na to „mrknou“.
  • O názor jsem také poprosila svou přítelkyni z FB – Lucii Šolc Čambálovou, nadšenou majitelku cestovky ČambitourBohužel potvrdila velmi špatné zkušenosti s Tripsta.cz a poslala mi link na recenze cestovatelů. Nicméně ráda bych dodala, že s Tripsta.cz jsem měla do této doby dobré zkušenosti a připomínám presumpci neviny!:)
  • Zajímá mě jedna věc – jestliže je Tripsta.cz cestovní agentura, je pak také dle Nařízení EU, o kterém se tu celou dobu bavíme, „provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy“ a tím pádem je povinna mi zaplatit kompenzaci? Tripsta říká že ne, Travel Service že jo. Úřad pro civiláky zatím neví. A já chci svoje peníze! Někdo nějaké nápady?:) 
  • Po půl hodině … tak mi to zase nedalo (v příštím životě budu detektiv, jako vážně!!!) a prokousala jsem se ještě jednou Směrnicí Rady, tentokrát výborný ročník 1990 (Vyhláška klik zde). A v ní se píše že:
    provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy = je subjekt, který nabízí k prodeji za souhrnnou cenu kombinaci alespoň dvě z následujícíh položek: a)doprava, b)ubytko, c)něco podobného. Tripsta tedy NENÍ provozovatelem souborných služeb. 
  • A z toho jasně vyplývá, že kompenzaci mi zaplatí král Evropské unie.
  • 8. 7. 2015 Dnes jsem odeslala veškeré podklady na Úřad civilního letectví (přes podatelna@caa.cz): tedy vyplněnou žádost o kompenzaci, kterou jsem před měsícem poslala Travel Service, dále zamítavé vyjádření Travel Servisu, a můj sofistikovaný dopis, kde všechno vysvětluji.
  • Sylwia z Tripsty komunikuje skvěle. Dneska mi napsala, že se do týdne ozve s odpovědí na mou otázku. Se na tebe těším, Sylwo!!!
  • 9. 7. 2015 Odpoledne mi volal pán z Úřadu pro civilní letectví (CAA). Bohužel jsem nezaslechla jeho jméno, ale měl sexy hlas … Řekl mi, že obdržel moji stížnost a že to vídí špatně. Chyba je dle jeho názoru na straně Tripsta.cz a že nemají mnoho dobrých výsledků při žalování podobných cestovních agentur. V následujících dnech mi každopádně pošle posudek, který bude adresovat i Travel Service. Vyjádření bude obsahovat také důkaz, že Travel Service informoval Tripstu včas.
  • Něco mi tu, ale nehrálo. A tak jsem trošku googlovala a na netu našla dotaz od cestujícího, který řešil stejný problém jako já. Pod otázkou mne zaujala jedna odpověď – informace, kterou jsem měla stále před sebou, ale přehlédla ji. Tramtadadadadáááá: Článek 5, odstavec 4:

„Důkazní břemeno týkající se otázek, zda a kdy byl
cestující informován o zrušení letu, spočívá na provozujícím
leteckém dopravci.“

  • Zítra musím zjistit, proč mi to pán se sexy hlasem zatajil … a taky se naučit číst.
  • 12. 7. 2015 David Eiselt z cestujlevne.com mi do komentářů pod tímto článkem hodil trefný odkaz (klik zde). Evropské spotřebitelské centrum ČR tam na svých webových stránkách (navíc v sekci „časté případy“) popisuje řešení problému, který mám já s Travel Service. Ve zkratce se tam píše, že zodpovědnost za informování klienta nese letecký dopravce. Přátelé, tož, já bych už tu hru neprotahovala, což?
  • 6. 8. 2015 A je to tady. Už mi nabídli letenku „zdarma“. Kamkoliv a kdykoliv. Dnes se mi ozval pan Páleníček (vedoucí kontaktního centra Travel Servisu). Popsal mi, jak znovu do detailu prozkoumal můj případ a že názor Travel Service je stále stejný. Dle jejich posouzení splnili svou povinnost informovat o zrušení letu:

„Přehled rezervací ovlivněných jakoukoli změnou se všem agenturám, které vytvářejí rezervace v globálních distribučních systémech, zobrazuje v databázi zvané „queue“, kterou jsou tyto agentury dle pokynů IATA povinny zpracovávat. Nejedná se o smluvní vztah mezi naší společností a příslušnou agenturou, jde o globální postup, který jsou všichni IATA prodejci povinni dodržovat.“

→ Takže TS si myslí, že svou povinnost vůči mně splnil tím, že to napsal do nějaké interní databáze, která se jmenuje „fronta“. Zároveň se odvolává na IATA, což je nevládní mezinárodní obchodní společnost, která sdružuje letecké společnosti. Její heslo je: „Naší misí je reprezentovat, vést a sloužit leteckému průmyslu.“

Tedy stručně: TS ignoruje Nařízení EU a opírá se o nějakou brožurku, kterou si jednou napsaly letecké společnosti na výjezdu v Montrealu …

  • Panu Páleníčkovi jsem napsala, že děkuju za jeho milou nabídku a informování o případném vleklém soudním sporu. Nicméně že raději chci těch 400 EUR v keši. 
  • 18. 8. 2015 – Máme vyročí! Dnes je to přesně 71 dní, co jsem podala první žádost o kompenzaci za zrušený let. Sentimentálně jsem zavolala panu Habánovi z Úřadu pro civilní letectví. Právě se vrátil ze 14 denní dovolené, takže mě zas tak rád neslyšel. Zeptala jsem se ho na ono vyjádření, které mi před měsícem a půl slíbil. Povídal něco o tom, že má v mailu 190 zpráv a že se bude zabývat důležitějšími problémy. Že má na starosti i nějaký letecký provoz bo co. Hm. Prostě jsem dostala kopačky. Ve čtvrtek mu volám znovu. Třeba bude mít lepší náladu:) PS: A také mi nezapomněl říct, že Travel Service je vlastně boží, protože Rumunské a Řecké aerolinky posílají vyjádření až za půl roku. No a co? 
  • 24. 8. 2015 Dneska ráno jsem byla hostem ranního vysílání Jak to vidí … a hned odpoledne se mi ozval pán Habán z Úřadu pro civilní letectví. Zajímalo ho, zda jsem poslala číslo účtu Travel Service, že se po něm prý ptají a že nám chtějí poslat odškodnění:) Nebudu to protahovat. Ještě před pátou hodinou mi odepsali z Travel Service, ať jim ještě pošlu IBAN. Vypadá to, že naše telenovela brzy skončí!   
  • 25. 8. 2015 Poslala jsem své údaje na TS. Zrušili vám let a nedali vědět stejně jako nám? Máte právo na kompenzaci, úplně stejně jako my! Až budete žádat o náhradu, klidně se na mě odvolejte. Do průvodního dopisu napište „LuckyCase“ a přiložte odkaz na tento článek. Buďte trpěliví a neoblobní! 
  • 1. 10. 2015 YES, KONEČNĚ! Právě nám byla kompenzace ve výši 21 968 Kč připsána na účet! Krásných 11 tisíc pro každou. Po třech a půl měsíci telefonátů, mailů, urgování, nátlaků, ale jde to! A půjde to i vám!

Máte dotazy? Klidně se ptejte a pište do komentářů níže! Ahoooj!

Lucie Radova

Lucie Radova

Cestovatel & Novinář at Česká TV & Koktejl
Dělám jen co mě baví. Už od roku 1985. Momentálně to je cestování.
Lucie Radova

Latest posts by Lucie Radova (see all)

42 Comments on “Ve hře je 400€! Jak na náhradu za zpožděný či zrušený let?

Veronika
14.6.2015 at 19:13

Lucie, kdyby se to uspesne nepovedlo (coz urcite povede, s ctenym blogem mate podle me vetsi sanci :), tak ja to zkousela pres spolecnost click2claim. Bohuzel to nedopadlo, se sym mizernym pravnickym vzdelanim jsem si zapomnela precist, ze zakon je platny v ramci EU a vybranych zemi, ale ozvali se mi pomerne brzo a evidentne muj pribeh aspon celej cetli.

Odpovědět
Lucie Radova
15.6.2015 at 8:43

Ahoj Veroniko! No uvidíme, ale moc díky za podporu, to potěší!:) A ty jsi letěla úplně mimo EU? Mám totiž pocit, že např. v USA platí podobný zákon … trochu teď možná blafuju, ale slyšela jsem o něčem podobném. Zároveň to Nařízení EU platí i pro Norsko. A hlavně nárokovat náhradu, kompenzaci můžeš i dva roky zpátky:)

Odpovědět
Veronika
6.8.2015 at 20:31

Ahoj Lucko, pardon, ctu to az ted. Nezkoumala jsem to potom uz dopodrobna, ale myslim, ze jsem se zpetne dogooglovala k tomu, co psala slecna z te vyse zminene spolecnosti, a to ze USA dopravci maji povinnost nam nabidnou ubytovani, jidlo a prebookovani (tzn se o nas postarat). Coz vlastne udelali, ale nase cesta diky tomu trvala o dva dny dyl, prostali jsme hodiny ve frontach, diky vecnemu cekani a domahani se neceho jsme vlastne skoro nespali, prisli o stopover v LA, ztratili nam zavazadla, proste vsechno spatne. Uz to ze me vyprchalo a AA hned tak nepoletim :).

Odpovědět
Lucie Radova
7.8.2015 at 8:55

Ty jo, AA, no těm se také dost snažím vyhýbat. A s létáním přes Ameriku mám celkově dost vtipné zážitky, nebudu se divit, až mě tam jednou zavřou:) To je fajn, že už jsi to ze sebe dostala, budeme AA ignorovat společně, jo?:) hahaha

Odpovědět
Hela
19.6.2015 at 14:04

Našim náhradu zamítli, když jim Lufthansa zrušila let den předem. Prý když bylo zrušení letu zaviněné stávkou, tak nárok nemají… Myslím, že to potvrdil i právník, takže nedostali nic.

Odpovědět
Lucie Radova
19.6.2015 at 14:21

jj, stávka je hloupá, na tu se to bohužel nevztahuje … trochu čekám, že přijdou s nějakým podobným důvodem:) Dneska jsem tam volala a chtěla sjednat osobní schůzku. Na emaily a doporučený dopis totiž zatím nereagovali … nechápu, že neexistuje nějaký společný registr, kam se povinně vypisují důvody zrušení/zpoždění letu a pak by cestujícím automaticky přišla kompenzace. Připadám si už jak stíhačka:)

Odpovědět
Petr
11.7.2015 at 23:57

Chce se to obrnit trpělivostí. Od Wizzairu jsem obdržel kompenzaci po 3 měsících. A musím říci, že jen díky přímé komunikaci Úřadu civilního letectví s ústředím Wizzairu v Budapešti.

Odpovědět
Lucie Radova
14.7.2015 at 11:29

Petře, tak to fakt gratuluju!!! Je super, žes to dotáhl do konce!

Odpovědět
Radek
12.7.2015 at 10:10

Výborná detektivka 😀
Už se nemohu dočkat odpovědi na otázku, proč pán se sexy hlasem zatajil tak podstatnou informaci?!
Každopádně držím palce při honbě za spravedlností 😀

Odpovědět
Lucie Radova
14.7.2015 at 11:29

Jo, to já taky:) Díky za podporu! To musím dát!:)

Odpovědět
David Eiselt
12.7.2015 at 12:11
Lucie Radova
12.7.2015 at 14:10

Davide, supr! Díky, to je přesně, co jsem potřebovala!!!

Odpovědět
Standa
14.7.2015 at 11:33

Ahoj,
tenhle boj me docela zajima 😉
Mam podobny problem… Pres airtickets.com jsem zakoupil letenky s BA z PRG do LAX. Tri dny pred odletem mi prodejce letenky u BA zrusil aniz by me jakkoli informoval. Duvodem mel byt fakt, ze moje banka se na airtickets.com obratila s dotazem proc byla strzena mirne jina castka nez jaka mela byt strzena. Mam nejake sance kompenzaci ziskat? Castka za zrusene letenky mi byla vracena az po opakovanych urgencich ze strany banky a na me podnety airtickets.com stale opakuje, ze oni nic, oni muzikanti… 🙁 Diky za reakce 😉

Odpovědět
Lucie Radova
15.7.2015 at 14:28

Ahoj Stando! Zkus si zjistit, zda byl ten tvůj let zrušen. Pokud byl, pak bych chtěla kompenzaci po letecké společnosti. Pokud to byla chyba pouze Airtickets.com – tzn. že let se uskutečnil, ale chybu udělala Airtickets, pak se bojím, že na tuto kompenzaci nárok nemáš. Ale možná bys měl nárok na nějaké jiné náhrady, které vyplývají z jejich T&C. Hodně štěstí!

Odpovědět
Jarča
20.7.2015 at 6:26

Zdravim. Ja jsem si jiz v dubnu zaplatila let u Tripsta do Francie. Let se mel uskutecnit 16.7.2015 v 11.25. V noci asi 11 hodin pred odletem jsme nahodou na internetu, kdyz jsme chteli zkontrolovat let zjistili, ze let neexistuje. Volali jsme ihned na ceske aerolinky se kterymi jsem mela letet. Pani na on- line lince nam zjistila, ze let byl zrusen jiz v kvetnu a zacala mi nabizet jiny let, ktery byl pro me neakceptovatelny, takze jsem nahradni alternativu neprijala. Pani mi pouze dala kontakt na Tripstu s tim, ze mam narok na odskodneni. Takze pokud byl muj puvodni let zrusen a me nikdo nijak neinformoval od kvetna do 16.7., tak mam pozadovat vraceni penez za letenku i odskodneni u ceskych aerolinek? Tripsta je v tom nevinne?! Jakto, kdyz pani mela o me udaje, ze mam letet a tentyz let byl jiz davno zrusen me dovedla nabidnout za par hodin nahradni let, ktery mi sice nevyhovoval,nicmene ale az na mou vlastni iniciativu a neudelali to automaticky uz tom kvetnu a clovek se mohl rozhodnout, jak si situaci vyresi…..dekuji za nazor Jarča

Odpovědět
Lucie Radova
20.7.2015 at 13:07

Ahoj Jarčo!

Super, že se ptáš. Podle dosavadních informací (které jsem si však sehnala sama – takže za nic neručím:) za zrušený let opravdu nese zodpovědnost letecký dopravce – v tomto případě ČSA. Prakticky se jedná o stejný případ, jako je ten můj.

Tedy doporučuji vyplnit formulář (najdeš v článku) a doporučeně ho podat na ČSA (zjisti si u ČSA, kam to máš poslat, tak budeš mít jistotu:).

Pak si dej upomínku do mobilu a každý týden je urguj ohledně jejich odpovědi:) Pokud se ti neozvou do cca 6 týdnů nebo nebudeš souhlasit s jejich odpovědí (což je velmi pravděpodobné), tak se obrátíš na Úřad civilního letectví. Vlastně je to celé popsané v mém článku …

Ještě jedna věc – paní ti na info lince nabídla jaký let? Pokud byl v hodně podobném čase jako ten původní, tak by s tím vymáháním mohl být problém, ale to asi nebude ta situace, že?

Snad jsem ti odpověděla:) Kdyby to bylo příliš zmatečné, tak piš:)

Zdravím!!! Lu

Odpovědět
Jarča
20.7.2015 at 20:36

Ahojky Luci!
Pani na informacich mi nabidla let o vic jak ctyri hodiny driv. Pro me bylo ale prioritou letet primy let a ten mi nabidnout nemohla. Takze jsem to odmitla, protoze pokud stejne bych to zjistila az na letisti, tak by me mohla nabidnout pouze let pozdejsi a ten byl tusim k veceru a to prijmout taky nemusim. Paradox je, ze kompenzaci letenky mi nenabidla a tu musim vymahat po Tripste, ktera me ji prodala pres internet. Dneska jsem zjistila od pani z CSA, ze let byl zrusen z provoznich duvodu a ze je zaznam o tom, ze informovali Tripstu s tim, ze ona ma oznamit lidem zruseni letu a financne se vyrovnat. Bohuzel v dobe, kdy jsem letenku objednavala, tak Tripsta byla jedina, kdo zprostredkovaval prime lety do Bordeaux. Dnes uz je dalsi spanelska – Volotea tusim a ta by snad byla solidnejsi! Na urad civilniho letu jsem uz volala a poslala jsem i vyplneny formular v el. podobe emailem na CSA ohledne kompenzace. Pani mi tvrdila, ze staci touto cestou. Prisel mi email, ze se tim budou zabyvat. Myslis, ze ta pisemna forma a doporucene je zasadni?! Tahle je zase rychlejsi.. ;-). Zatim vse….dekuji mockrat za komunikaci a rady!!! Jarca

Odpovědět
Jarča
20.7.2015 at 21:12

Jeste Luci….ty penize za letenku ti vratil letecky prepravce anebo spolecnost u ktere jsis koupila letenku – u Tripsta? A kdo ti poslal oznameni o zruseni letu? A kdo je tedy povinny oznamit to?! CSA se ohani tim, ze oni nam penize nevrati!!!Je pravda, ze kontakt na me nemeli, pouze Tripsta. Byla CSA povinna si zjistit od Tripsty kontakty a sama zruseni vyrizovat? Diky Jarca

Odpovědět
Lucie Radova
20.7.2015 at 22:34

Ahoj!

Rozhodně bych poslala i doporučený dopis – zabere to asi 15 minut a máš jistotu, že to opravdu dostali:) Resp. nemohou se vymlouvat:)

Peníze by ti měla vrátit Tripsta, je hustý, že ti fakt nic nenapsali … ani nenabidli vrátit peníze. Mají v tom asi pořádný bordel …

Oznámení o zrušení letu mi poslala Tripsta. ČSA se samozřejmě bude vymlouvat na Tripstu, ale dle mého názoru i soudního precedentu, nemají šanci.

David Eiselt z http://www.cestujlevne.com mi poslal hodně důležitý odkaz, který tuto situaci vysvětluje. Nemůžu sem dávat odkazy, tak to přikládám na konec mého článku.

Momentálně jsem opravdu přesvědčená, že peníze musí platit LETECKÝ DOPRAVCE a je úplně jedno kolik mezi ním a tebou bylo přeprodejců. Takže tlač na ČSA jak to jen jde!:)

PS: Pokud ti nabídla let o čtyři hodiny dříve, tak jsi snad krytá. Kompenzace se mají vyplácet i u zpoždění nad tři hodiny, takže by to mělo být oká:)

Odpovědět
Janca
5.8.2015 at 13:12

Ahoj Luci, stalo se mi neco podobneho. Prijdu na letiste a zjistim, ze let byl zrusen, dalsi let od Easyjetu by byl az za 3 dny, ale to nepripadalo v uvahu, musela jsem se dostat do Prahy. Bylo mi receno, ze si mam koupit letenku u jine spolecnosti v ekonomicke tride, jenze sezen neco rychle a levne, takze KLM za 300 EUR! A ted se ptam, mam narok na nahradu letenku za 300 EUR + 250 EUR jako kompenzaci za zruseny let dle vzdalenosti, anebo se za zruseny let dava jen 250 EUR? Nejsem si jista, jestli maji dat oboji anebo jen tech 250 EUR. Dekuji. Janca

Odpovědět
Lucie Radova
6.8.2015 at 10:41

Ahoj Jančo! Hm … bohužel máš nárok pouze na kompenzaci ve své „kategorii“. Pokud jsi měla let nad 1 500 km, pak máš nárok na 400EUR. Samozřejmě ti musí vrátit i částku za zrušenou letenku. Vyplň onen dokument a pošli ho na Easyjet (nejlépe v AJ). Pokud se ti neozvou nebo nebudeš souhlasit s jejich odpovědí, obrať se na český Úřad civilního letectví. Držím pěsti a fakt mě moc zajímá, jak dopadneš, dej pak, prosím, vědět! Určitě to pomůže i dalším cestujícím … 🙂 A kdyby cokoliv jiného, klidně piš:) Lu PS: Odkud jsi letěla?

Odpovědět
Janca
6.8.2015 at 10:48

Ahoj Luci, dekuji za odezvu. Letela jsem z Rima do Prahy, takze by to melo byt asi do 1500km, takze kompenzace hadam 250 EUR. EasyJet jsem kontaktovala, jiz mi vratili penize za letenku, ktera byla zrusena, a ted prave cekam ten zbytek, ale nevedela jsem, jestli 250EUR nebo 250EUR + naklady na novou letenku. Kazdopadne je mi trosku divne, ze kdyz se zrusi let, ze by clovek dostal jen tuhle kompenzaci jako clovek, co se mu opozdi let od vice jak 3 hodiny, trosku nesrovnatelne… Urcite se ozvu, jak jsem dopadla. J.

Odpovědět
Lucie Radova
6.8.2015 at 16:22

Good luck! Vytrvej, určitě se ti to podaří:) + Ještě posílám kontakt na tuto instituci. Pomáhají ve sporech mezi českým občanem a zahraniční firmou. Určitě se ti budou hodit:) http://www.evropskyspotrebitel.cz/bezplatna-pomoc-esc

Odpovědět
Mirka Rafajová
8.8.2015 at 18:19

Ty jóóoo, v průběhu čtení si říkám, že bych se na to 100x víš-co :), takže plus body za zapálení pro věc až do konce! A měli bychom se vždycky spojit při podobných situacích a complainech a vymáhání, aby nás bylo více:) BTW: Ke konci píšeš o tom, že Ti nabídli letenku kamkoliv – to je zatím sen nebo…? 😀 Good luck! and keep writing ***-*** A co je to za super písmo tady u komentů? 🙂

Odpovědět
Georgie
11.8.2015 at 21:56

No tak to je síla. Osobně jsem z toho pěkně zmatená, ale rozhodně bych byla naštvaná. Doufám, že to dobře dopadne a jsem zvědavá, jak to bude vypadat, jakej postup bude ještě potřeba…

Odpovědět
Lucie Radova
12.8.2015 at 9:22

🙂 To se nedivím, udělám pak spešl článek s přehledným shrnutím:) A já se nedivím, že to spousta lidí zabalí, nechá se odradit a svou kompenzaci nevymáhá …

Odpovědět
Vlaďka
23.8.2015 at 19:00

Chci vnést aspoň trošku optimismu do téhle debaty. Dcera měla letět do Gruzie a z Gruzie s ČSA. Letenky koupila na netu od německého Flug24, který byl i vystavovatelem zpáteční letenky. Vrátila se dopoledne letecky do Prahy a měla jen přesednout na další let. Na letišti zjistila, že let je zrušen (resp. zjistila jsem to já doma asi hodinu před jejím příletem, když jsem se dívala, zda to skutečně letí, v kolik, zda není plánované nějaké zpoždění). Docela šok! Na mailu pak objevila, že ji Flug24 poslal info o tom, že let byl zrušen, ale necelý týden před odletem. Veselé bylo i to, že ČSA zrušilo jak let tam, tak i ten zpáteční. Vzhledem k tomu, že tam letěla na týdenní školení, které mělo jasně daný termín, měla docela problém. Zástupkyně ČSA na letišti nám sdělila, že to, že jsou lety zrušeny, vědí už delší dobu (měsíc) a nabídla jí náhradní termíny, které byly zcela nevyhovující (o dva dny později odlet a o dva dny dříve přílet – na týdenní školení to byla nabídka vcelku úsměvná). Museli jsme situaci vyřešit na místě, takže jsme koupili jediné dostupné letenky v požadovaném termínu s Turky, kteří letěli sice s přestupem, celonočním čekáním na letišti v Istanbulu, ale přece… Hned druhý den jsem kontaktovala ČSA. Po určitém období dohadování a opakovaných urgencích uznali, že let zrušili oni, přestali se vymlouvat na to, že ji měl informovat Flug24 a přiznali náhradu ve výši 400 eur. Náhradu za zpáteční, rovněž zrušený let, neuznali, neboť informace od Flug24 o zrušení letu přišla 10. 7. a zpáteční odlet byl 24. 7. Jinými slovy, odmítli debatovat o této náhradě, neboť informace byla odeslána 14. den před odletem. Ale ještě jsem požadovala náhradu nákladů za ty letenek. Tu mi odmítli poskytnout a odkázali mě na Flug24. No, a pak začala anabáze, ve které si mě přehazovali ČSA a Flug24, kdy jsem rovněž kontaktovala Úřad pro civilní letectví, měla jsem již nastudované docela schopně legislativní akty unijní… Flug24 nejdříve nereagoval, pak refundaci v zásadě bez velkého vysvětlování odmítl, pak se začal vymlouvat, že potřebuje „waiver code“ (ČSA ho odmítly dát), že částka za letenku byla převedena na účet ČSA, ať to vymáhám na nich, pak mi sdělili, že jim ČSA odmítlo spolupráci, když chtěli vrácení peněz autorizovat u nich, ČSA do toho zase informovala, že spolupráci neodmítly, že „vrácená částka skutečně bude převedena na můj účet Českými aeroliniemi, stejně tak jako byla nárokována Českými aeroliniemi, ale z technického, účetního a procesního hlediska musí být tato transakce zpracována vystavitelem letenky“ atd. Tento ping pong trval přes měsíc. Takřka denně jsem si korespondovala s jednou či druhou stranou… Pro všechny, kteří nemají odvahu to zkusit sami – jde to! Chce to jen pevné nervy a čas. Do dvou měsíců jsem měla na účtu nejen 400 eur jako náhradu za zrušení letu, ale i peníze za původní zpáteční letenku. (Pravda, na ÚCL mi řekli, že ČSA jsou ještě ti „lepší“ při vyřizování legitimních nároků. O Němcích naopak prohlásili, že ty jsou na opačném konci, že s nimi moc dobré zkušenosti nejsou.) Takže nezoufejte. Sežere to dost času (než člověk nastuduje, na co všechno má nárok, nesmí to vzdát ani po třech, čtyřech, pěti, deseti… odmítnutí, argumentovat paragrafy, logika moc nefungovala ), ale vyplatí se trvat slušně, leč hodně asertivně na svém. Jen je třeba si ujasnit, zda ten nárok skutečně je legitimní. No, a pak na něm trvat a neustupovat.

Odpovědět
Lucie Radova
24.8.2015 at 7:07

Vlaď ko, díky! Super popsaný! Je neuvěřitelné, co všechno aerolinky na lidi zkoušejí. Skvělý, že jsi se nedala!:) Jsi fakt dobrá!

Odpovědět
Janca
4.9.2015 at 15:19

Ahoj Luci, jen bych se rada podelila o to, jak pokracuje vymahani letenek a kompenzace za zruseny let EasyJetu z Rima. Trva to uz par tydnu, se zakaznickym servisem jsme si uz vymenily „x“ emailu a tez „x“ telefonatu. Nekolikrat nas odpalkovali, ale neustalym bombardovanim jsme prozatim docilili toho, ze nam uhradi letenky, ktere jsme si na vlastni naklady museli zakoupit u jine spolecnosti. 600 Euro neni zrovna malo 🙂 Ted bychom radi jeste kazdy 250 Euro jako kompenzaci za zruseny let. EJ se ohrazuje tim, ze byl na letisti pred 2 mesici pozar a diky tomu se kapacita odbaveni snizila, tudiz to je mimoradna udalost a kompenzace nam nenalezi, my si ale myslime, ze pravo mame, jelikoz pokud o pozaru vedeli 2 mesice pred nasim odletem, meli nas informovat s dostatecnym predstihem a ne 2 dny predem, ke vsemu bez nahradniho letu, ted jsme si vyzadali vyjadreni primo z letiste a pak na ne zase uhodime 🙂 Souhlasim s tim, co uz tady padlo… clovek se nema nechat odbyt!

Odpovědět
Lucie Radova
6.9.2015 at 9:21

Ahoj Jančo! Klobouk dolů, jsi super!!! Tak to má být! Super příklad, nenechat se odradit od jejich přihlouplých výmluv. Na tu kompenzaci rozhodně nárok máte, držim pěsti a těším se na dobré zprávy!:)

Lu

Odpovědět
Irena
28.1.2016 at 7:07

Dobrý den, asi to sem nepatří, ale nevím, kde hledat informace a Vy v tom umíte chodit, takže mě napadlo obrátit se na Vás. Situace je taková: letěli jsme z Praha – Paříž – Bangkok. V Paříži jsme nabrali zpoždění kvůli technické závadě. Celkově bylo zpoždění v cílové destinaci 3h a 48min. Obrátili jsme se na Student Agency, kde jsme letenky koupili. Dojednali pro nás odškodnění, ale jen ve výši 300 eur, nebo 400 eur, pokud se rozhodneme je využít ve formě poukázky na další lety (platnost 1 rok). Ovšem všude se dočítám, že částka má být při více než 3500 km a zpoždění více než 3 h dvakrát vyšší – tedy 600 euro. Nevíme, jestli si SA z toho nechce vzít nějaký (tučný) podíl. Nejsme si jisti, jestli máme nárok na 600, nebo 300 eur. Každopádně se nechceme nechat dopravcem opít rohlíkem a chceme vědět, na čem doopravdy jsme. Btw letěli jsme s AirFrance. Děkuji za odpověď.

Odpovědět
Lucie Radova
28.1.2016 at 15:00

Ahoj Irčo! Máš úplnou pravdu! Pokud se jednalo o technické potíže, tak s největší pravděpodobností máte nárok na kompenzaci ve výši 600 EUR/osoba. Obrátit se musíte přímo na Air France, Student Agency je pouze zprostředkovatel (více info o takových agenturách v mém článku Jak úspěšně kompenzovat zrušený či zpožděný let). Jak bych postupovala já:

1. Pošlete Air France vyplněný dokument, kde žádáte kompenzaci za zrušený let ve výši 600 EUR

2. Pokud nebudou reagovat, napište na úřad civilního letectví s žádostí o asistenci (nejdříve bych zkusila ČR, ale nejspíše se budete muset obrátit na Francii) – všechny kontakty najdeš v mém článku

3. Pamatuj – MÁŠ PRÁVO NA PLNOU KOMPENZACI = PENÍZE, tedy žádné poukázky, „zdarma letenky“ apod. 🙂

Veškeré informace a další postupy – i jak se nenechat odradit, najdeš v mých článcích. Za těch 600 EUR trocha prudy stojí:) Rozhodně bych to za sebe nenechavala řešit Student Agency ani jiné agentury. Nikdy vám nepřiznají plnou částku (o provizi nemluvím). Good luck a budu se těšit na pozitivní zprávy. Kdyby cokoliv tak klidně piš! Lu

Odpovědět
Tom
28.1.2016 at 20:08

Zdravím!
Měli koupené letenky ze Švédska do ČR – na 23.12. v devět večer. 24 hodin před odletem jsem zjistil, že let byl zrušen a přehozen, a že letíme už za dvanáct hodin. Načez následovalo zběsilé balení a 5hodinový noční přesun směr letiště..Předtím jsem ještě stihl zavolat na ČSA- jaktože nám nikdo nedal vědět? samozřejmě odpověd, že to je odpovědnost Tripsty. No nic, vzali jsme nabízenou letenku a odletěli. První vánoční hod jsem sjel net, našel tuhle stránku a sepsal jsem reklamačku (se zmínkou o evropském zákoně), samozřejmě odpověděli zamítavě s odkazem na manuál IATA. Tak jsem jim opáčil, že IATA nic neznamenají, zdůraznil evropský zákon a přilepil odkaz na tuhle Lucčinu stránku. V dalším mailu už mě žádali o číslo účtu, po přezkoumání si najednou uvědomili, že jsem měl pravdu:-D Celkový čas vyřízení – cca 1 měsíc. Takže díky Lucie, že sis dala práci všecko vyzjistit a sepsat, výborný příspěvek do receptáře prima nápadů!

Odpovědět
Lucie Radova
2.2.2016 at 8:50

Tome, tak to je nejvíc! A hlavně asi taky rekord, dostat od ČSA peníze za měsíc, to musí být rekord:) Fakt jsem ráda, že ti ten článek pomohl a hlavně jak elegantně jsi to s nimi zakončil. Boží.

Odpovědět
Jan
28.2.2016 at 22:08

Získáno 250 eur Austrian AirLines za zrušený let, sic po víc jak třech měsících (prý nestíhali) volání, ale povedlo se.

Odpovědět
Petr Smrž
10.7.2016 at 13:49

Celé je to o tom, že Vy jste nezakoupila letenky u Travel Service (TS), ale u nějaké agentury. A právě ona agentura byla zákazníkem TS. Pokud kupuje letenky agentura, tak není její povinností poskytnout TS kontakty na cestující. Záleží samozřejmě, jakým způsobem letenky agentura přeprodává, ale pokud to bylo formou hromadné rezervace, tak jedinou věc kterou o vás dopravce ví, je pohlaví, jméno a příjmení. A v takovém případě vás těžko může kontaktovat osobně ohledně zrušení letu.

Pokud opravdu TS kontaktoval agenturu v dostatečném předstihu, tak na straně TS žádná chyba nevznikla. Přesto raději zaplatili ze svého 22 tisíc, protože jim za to špatná pověst nestojí (a dá se s největší pravděpodobností předpokládat, že tuto částku budou požadovat po dané agentuře).

Odpovědět
Lucie Radova
11.7.2016 at 14:58

Zdravím Petře, díky za názor. Právník i český Úřad pro civilní letectví má jiný názor než vy. TS chybu nikdy nepřiznalo z toho důvodu, že by vytvořilo svůj vlastní oficiální precedent na který by se pak mohl každý odvolávat. Upřímně řečeno mě ani jejich názor nezajímá, protože vždy budou dělat věci tak, jak jim to vyhovuje:) Navíc, agentura letenky fyzicky nepřeprodává, funguje na principu affiliátních/partnerských programů. Není to tedy cestovka, obchod nebo agentura. A kéž by TS šlo o dobrou pověst! Na to se budu těšit!:)

Odpovědět
Michal Holeček
17.7.2016 at 12:35

Ahoj,

musím říct, ze po přečtení ochodních podmínek Tripsta (přiznávám, že zpětném) působí tento článek jako balzám na duši.

Asi nebudu se svou story originální. S přítelkyní jsme se v pátek vrátili z dovolené. (se zpožděním cca 26 hodin). Na zpáteční cestě jsme měli ve středu v podvečer nasednout na letadlo SmartWings (letenka objednána přes Tripsta). K našemu velkému překvapení jsme tři hodiny před odletem stále neviděli náš let na letovém monitoru a já začal tušit zradu. Jak asi všichni tušíte, dověděl jsem se od místního opaleného chlapce, že byl náš let zrušen.
Popisovat co následovalo na infolince Tripsty by vydalo na komiks. Slečna neuměla moc anglicky. Na rozdíl od většiny v.u. zkušeností byla velmi příjemná. Bohužel byl tento benefit vyvážen poměrně závažným nedostatkem zkušeností/intelektu.
Naštěstí jsem na rozdíl od mé drahé polovičky klidná hlava a tak jsem po cca 40 minutovém hovoru (zde bohužel padlo prvních cca 80-100EUR) slecně ještě úctivě poděkoval, když mi hrdě oznámila, že nebudu muset platit žádne extra additional fees za přebookování na druhý den (ten samý let, ale o 24 hodin později). Na můj dotaz jak je možné, že jsem se to nedozvěděl mi odpověděla, že se omlouvá, je toho stršně moc a asi zapomněli.
No nic v Dubaji jsme to den nějak přečkali (zde bohužel padlo dalších cca 100 EUR).
Bohužel jsme takto zmeškali i let pro přítelkyni do Lisabonu a museli též přebookovat. (tentokráte již za EUR 231).
SmartWings se tváří, že byl let zrušen včas, Tripsta se sice omluvila, že je to mrzí, že nějak zapomněli poslat info, ale nenesou z žádném případě odpovědnost.
A tak jsme o cca 450-500 EUR chudší, 2 dny dovolené lehčí a pocitově to nebylo to pravé ořechové, protože po té vší koreknosti se kterou s námi Tripsta a SmartWings jednali máme pořád pocit, že s námí někdo trochu vyjebal.. :)) Pochopil jsem správně, že zodpovědnost tedy dle právního výkladu a výkladu a Úřadu pro civilní letectví nesou SmartWings?

Moc děkuji za pomoc

Michal

Odpovědět
Lucie Radova
18.7.2016 at 16:43

Ahoj Michale! To je balzam byt balzamem:) Ano, je to uplne stejny pripad jako jsme meli my (jen s rozdilem, ze nam to alespon cca 10 dni pred odletem dali vedet). Tzn, postupuj jak mam napsano v clanku a doporucuju do mailu i hodit odkaz na ten samy text. Na kompenzaci mas 100% narok (pokud zruseni letu nebylo zpusobene spatnym pocasim).Je nozne,ze se budou odkazovat na v Turecku, pak chtej rozhodne vyjadreni od uradu pro leteckou dopravu. Drzim pesti a dej vedet,jak se situace vyviji!:)

Odpovědět
Julie
22.7.2016 at 12:20

NeobloMní holka, neobloMní 😉

Odpovědět
Lucie Radova
23.7.2016 at 20:34

🙂 Díky 🙂

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *