Home Rakousko Ferraty kolem Dachsteinu a Solných komor

Ferraty kolem Dachsteinu a Solných komor

by Lucie Radova
4 comments

Mein Land – Dein Land v Rakousku byla moje úplně první ferrata v životě. Po třech minutách od nástupu jsem si vzpomněla, že mám vlastně závratě. Čím víc jsem stoupala, tím víc jsem si byla jistá, že mi výšky nedělají vůbec dobře. Po dalších pěti minutách jsem začala přemýšlet, jak se ke mě dostane ten svalnatý záchranář. Vrtulník se totiž mezi ty dvě skály ve kterých jsem se tísnila, nemohl vejít. Prostě by nechali vrtulník někde nahoře a pak by se pro mě slanili, uklidňovala jsem samu sebe. To se mi už začaly brutálně klepat nohy, ruce, hlava a špitnu: „já asi nemůžu jít dál, Danku“.

Leadership ferrata Predigstuhl

Z nového cyklu „Dívka a hora“ …

Na ferraty jsem se chystala už několik let. Chození po horách mě baví, ale musí tam být trochu vzrůša. Jako třeba dřevěný mostky přes bažiny, lanové mosty přes údolí, a tak dále. V Česku mi přišlo, že je tohoto dobrodrůža nějak málo, tak jsem chtěla vyrazit na ty ferraty. Už asi tušíte. Až pod skalou jsem zjistila, že ferrata není hopskání po cestičkách, ale vlastně hororlezení. To mě v tu chvíli natolik vyvedlo z míry, že jsem zapomněla, jak se váže můj úvazek, pořád si kontrolovala tkaničky od bot a pevněji upevňovala mou malou helmu na hlavě. A to jsem stále byla na zemi.

Má mylná představa vznikla částečně také z toho, že když jsem si na internetu procházela informace o ferratách, tak jsem u tras s označením B, C, D četla že: „patří k jednodušším a v pohodě ho zvládl i můj osmiletý syn“.

Přátelé ferratoví začátečníci: VIA FERRATA JE TĚŽKÁ VĚC. Často jsou pod vámi desítky metrů srázu. V tom lepším případě stojíte na dvou malých hřebech zaražených do skály a nemusíte si přecvaknout. Ale je to BOŽÍ!

Před tím, než vyrazíte:

1. Zajistit pojištění na horolezení (jakékoliv, my máme cestovatelské pojištění Alpenverein)

2. Kvalitní výbavu:

– ferratový set (popruhový a prsní úvazek, plochou smyčku, tlumič pádu)

– helmu

– pevné boty, rukavice (třeba ty na kolo)

– lano s karabinou pro odsednutí + lano s karabinou pro zavěšení batohu

– hodně energetických tyčinek, vodu a opalovací krém:)

3. Zjistit si cestu k ferratě, která je často velmi špatně značená.

Lucik a Danek ferraty

Endorfiny, adrenalin, Danek a já

3 dny v okolí Dachsteinu & Solných jeskyň

Vyrazili jsme na ferraty do horního Rakouska. V okolí Dachsteinu je totiž spousta nádherných takto jištěných cest. Zajděte do jednoho z turistických center v přilehlých vesničkách a poproste o brožuru s „Dachstein Salzkammergut – Klettererlebnis für Anfänger und Profis„, která je zdarma. Tato brožura je asi to nejlepší, co můžete najít. Podle ní jsem se také orientovali a našli místa nástupů ferrat. Klik zde pro stažení pdf, jinak k dostání v turistických centrech.

Zajímavým zdrojem pro trasy může být i knížka Extreme Klettersteige im Ostalpen (klik zde) – tu jsem našla až při rešerši k tomuto článku, takže nemohu recenzovat, ale na netu ji dost chválí.

Ferraty na kterých jsme tyto tři dny lezli, byly úplně první v mém životě. Vše je tedy popsáno z pohledu naprostého začátečníka. Líbilo se mi, že každá ferrata, kterou jsme během těchto dnů šli, byla něčím jiná – ať už žebříky, způsobem lezení po stěně, ručkováním, nástupem.

Kde bydlet

Pokud vás zláká tato oblast, pak doporučuji bydlení v jedné z vesnic: Bad Goisern am Hallstättersee, Gosau, popř. Bad Ischl. V okolí těchto horských městeček se nachází nejvíce ferrat. Ale nejsou hned za rohem. Určitě budete potřebovat auto, abyste si k nim dojeli, což může trvat i 45 minut jízdy autem.

Gosau Kirchenwirt

Výhled z okna našeho „Gasthofu“

My našli úplně skvělé ubytování v pohádkové vesnici Gosau. Rodinný pension Kirchenwirt leží v kopci a jsou z něj úžasné výhledy na údolí. Hned za ním stojí jeden z místních kostelů, takže špunty do uší s sebou:) Doporučuji si objednat rovnou polopenzi, vaří moc dobře a vydatně. Večeře je tříchodová včetně domácího vína a limonád. Jako host tohoto „Gasthof“ máte vstup do místního bazénu zdarma. My si dopřávali i večerní saunu, kde jsme byli téměř sami. Až si budete rezervovat místo, tak si vyžádejte pokoj s výhledem do údolí – je slunnější a na opačné straně než je kostel. Tam jsme měli pokoj my a byla v něm děsná zima:) Nejlevnější nabídku jsem našla klik zde (ale možná někde najdete výhodnější).

1. DEN

První den jsme se rozhodli pro kombinaci následujících dvou ferrat. Jsou blízko sebe a první den se dají (pro mě jen tak tak) udělat najednou. Přístup k ferratám je mizerně značený. My jsme několikrát bloudili. Jelikož jsem byla navigátor dne, tak jsem prohlásila, že bloudění k ferratám patří, takže děláme vše správně.

Obě ferraty jsou překrásné, s výhledy na protější hory, Dachstein, lesy … Já teda většinou čučela do zdi a křečovitě se držela lana, ale podle fotek tam bylo překrásně!

→ LEADERSHIP B/C

Stoupá se na místní vrchol Predigstuhl (1278 m). Celou dobu před sebou máte bílý Dachstein a okolní hory, lesy. Až na jeden pidi převis (ty mi vůbec nejdou) se mi ferrata šla celkem dobře. Bylo tam pár míst, kdy jsem se radši nedívala pod sebe, ale zároveň si můžete na spoustě pasážích odpočinout na normální zemi. Dát sváču a tak.

Ferrata Leadership

Už těm ferratám dost rozumim …

Leadership ferrata Predigstuhl

Poslední úsek: téměř pod vrcholem vrcholu Predigstuhl. V dálce Dachstein.

Leadership ferrata mapa

Mapka ferraty Leadership

Mein Land – Dein Land C

… nakonec jsem se trochu uklidnila. Danek mě v místě, kde jsem zůstala viset obešel a začal dělat průzkumníka. Sebrala jsem zbytek své odvahy a šla za ním. Jinou možnost jsem stejně neměla.

Ferrata Mein Land Dein Land

Tady přeručkovat, pak žebříček a hurá další ručkování …

Mein Land – Dein Land je hodně zábavná trasa. Já si teď pamatuju už jen to dobré, ale upřímně – měla jsem šílený strach, fyzicky a hlavně psychicky jsem byla úplně vyšťavená. Bylo to dost o překonávání sebe sama a na tom pocitu jsem vlastně začala být zavislá. Trasa má asi jen dvě až tři místa k odpočinku. Mapku jsem k ferratě bohužel nenašla, ale můžete se těšit na lanový most a žebřík položený nad srázem. Krása!

Jak se k ferratám dostat?

To je trochu komplikovanější. Auto nechejte u Gasthof/Berghof Predigstuhl. Naberte směr vzhůru do kopce po vaší pravé straně, občas uvidíte cedulku „Klettersteig“, běžte jejím směrem. Na první křižovatce, která vypadá takto:

Popis cesty k Leadership ferratě

… se dejte doprava. Po pár minutách dojdete na rozdvojku, běžte doleva, nahoru. Po cca. 10 minutách dojdete k místu s ukazateli. V tomto místě stoupejte vzhůru lesem, po cca 50 minutách byste se měli dostat k ferratě. Hledejte značky „Klettersteig“.

Odsud bohužel neumím popsat cestu k Mein Land – Dein Land. My jsme cestu šli obráceně, takže mě to mate. Ale vytvořila jsem mapičku s nástupními body, je to opravdu jen přibližná poloha, doufám, že nebudete příliš bloudit:) Důležitý bod: nástup Mein Land – Dein Land je štěrbinou ve skále, která je celkem hezky schovaná.

Mein Land Dein Land mapa

Moje mapy berte s rezervou!:)

2. DEN

→ Laserer C

Ferrata Laserer most ze dvou lan

Takový normální most o dvou lanech ….

Laserer ferrata nad vodou

V nejhorším se spadne do vody …

Na první pohled vypadá skoro až trapně jednoduše. První část kolem vody je vlastně celkem pohodička – alespoň oproti tomu, co vás čeká po žebříku. Tam jsem si pěkně nahlas zafuňela. Ferrata pro mě byla těžká. Hlavně protože si prakticky nikde nemůžete odpočinout. Zároveň jsem si nemohla odsednout, protože jsem jaksi neměla ono odsedávací lano. Výhledy jsou ovšem dechberoucí – na jezero i Dachstein. Moc ferratu doporučuju!!!

Ferrata Laserer Mapka

Jak se k ferratě dostat?

Velmi jednoduše. Auto zaparkujte pod Gosausee. Dostaňte se k jezeru a pak se vydejte po vaší levé ruce až dojdete k ferratě. Cesta trvá cca 15 minut od občerstveních na začátku jezera. Ferratu nemůžete minout.

Odpoledne jsme pak ještě chtěli udělat jednu ferratu. Danek na ni sílu měl, ale já už byla naprosto vyšťavená. Takže odpoledne vínečko na terásce před pensionem, opalovačka a večer bazén se saunou.

3. DEN

Katrin B/C

Ferrata Katrin

Většinu času jsem připláclá na zdi. Tady už to vypadalo nadějně bez propastí pode mnou.

Katrin ferrata

DaNek má chudák fotky jen zespodu …

Ferrata Katrin

Zuby nehty a nedívat se pod sebe …

Pěkná ferrata Katrin se nachází na lázeňským městečkem Bad Ischl. 300 metrový výstup k vrcholu hory je téměř celou dobu veden na hraně skály (ufff!!!). Ferrata je vlastně celkem rychlá – my ji šli cca hodinu – a stoupání po krajích alespoň pro mě dost výživné. Dopoledne na stěnu nesvítí sluníčko, tak se teple oblékněte!:)

Katrin ferrata mapa

Mapa ferraty Katrin

Jak se k ferratě dostat?

Buď si pěkně vyšlápnete horu Katrin (1542m) nebo se jako my vyvezete kabinkovou lanovkou (www stránky klik zde nebo info v češtině klik zde). Od lanovky je cesta k ferratě celkem značená. Všimněte si žluté cedulky „Klettersteig“. Tedy od lanovky sejdete dolů ke Katrin Alm a pak dalších 150 metrů dolů pod lanovkou. V této úrovni určitě zaznamenáte na levé straně cestičku do lesa. Po ní půjdete cca 30 minut až dojdete ke kamenému poli. To rychle přejdete (pozor padají kameny!) a za ním se vydáte doleva nahoru dokud nenarazíte na ferratu.

Zpáteční lístek lanovkou stojí dospělého 19,50 EUR. Se slevovou kartou Salzkammergut Erlebnis-Card 2015 stejný pořídíte za 17,50 EUR. Slevovou kartu jsme dostali zdarma na našem pensionu (při pobytu delším jak tři dny je zdarma, jinak k zakoupení, více info o cenách a dalších slevách klik zde). Zeptejte se na vašem ubytování, zda vám kartičku vydají. V létě lanovka funguje od 9.00 – 17.00. Poslední cesta lanovkou dolů je v pět odpoledne.

U lanovky je hlídané parkoviště, pro klienty lanovky zdarma. Hlídače parkoviště poproste o parkovací kartičku, kterou si dáte za okno. Pokud mu vysvětlíte, že pojedete lanovkou, měl by vám ji dát zdarma.

Pokud nemůžete najít hlídače, nebo prostě z jiného důvodu jste si již lístek koupili (denní 4 EUR), pak větší část parkovacího lístku dejte za okno auta. Menší část odtrhněte a při placení jízdenky na lanovku předložte paní na kase. Ty 4 EURa vám odečte od celkové ceny.

Salzkammergut Erlebnis-Card

Na lanovku jsme s touto kartičkou měli 2 EUR slevu/výletník.

Bezva odkazy:

Máte nějaké super tipy na ferraty? Sem s nimi! Jdu si totiž koupit svou vlastní výzbroj a plánuji z ferrat jen tak neslézt!:) Napište mi své rady – porady do diskuze pod článkem, díky a těším se na potkání v kopcích! Lu

Lucie Radova
Latest posts by Lucie Radova (see all)

4 comments

Eliska 29.9.2015 - 23:16

Klobouk dolů, rakouské ferraty jsou pěkně obtížné! Hned mě pobavil začátek, kdy sis vzpomněla, že ti výšky nedělají dobře. Přesně podobně bylo mně při prvním výstupu :D.
Dovolím si přidat odkaz na jednu z mých absolvovaných ferrat v Itálii

Lucie Radova 30.9.2015 - 8:32

Eliško, díky za super odkaz na tvůj článek. Krásná ferrata, krásný fotky!:) Ty sis to také pěkně užila, že?:)

Michal 15.11.2015 - 21:10

Ahoj,

dovolím si udělat „reklamu“ kamarádovi, který píše web http://www.nejlepsiferraty.cz/ – má už toho prolezeného fakt hodně a myslím, že web je dobře udělaný (mapa, čtivé popisy ferrat) a je plný hezkých tipů na lození.

M.

Vita 22.11.2015 - 11:44

Když to tak čtu docela bych ti doporučil zaplatit si kurz třeba na stěně v Holešovicích a nebo rovnou kurz lezení na umělé stěně. Člověku to oprvadu hodně pomůže.
Ferratu nad Gosausee máme za sebou, moc hezká, pár fotek mám na rajčeti : http://debustrol.rajce.idnes.cz/Rakousko_-_Ferrata_nad_Gosausee_a_vylety_2015/