Home Kanárské ostrovy El Teide: Na nejvyšší horu Španělska po špičkách

El Teide: Na nejvyšší horu Španělska po špičkách

by Lucie Radova
3 comments

Byl to nepopsatelně nádherný zážitek. Začínali jsme na Montaňa Blanca – Bílé hoře. Ta kombinace sluníčka, zimy, silného větru a bílého písku, který se ukazoval ve všech svých možných odstínech, mě naprosto dostala. Tak nějak to musí vypadat na Jupiteru …

Lucky-Dankovo dobrodružství!

Lucky Dankovo dobrodružství!

„Dane já chci vylézt na Teide, to je nějaká hora tady a prý tam každý správný turista musí!“ Danek jen pozvedne obočí a usměje se na mě, jako bych byla roztomilé štěňátko. „Lucíku, ale ono je to vysoko a hlavně je tam zima.“ Danek ví, že mám na zimu alergii. Já mu to alespoň neustále tvrdím, to aby se ani neopovážil mě vzít někam, kde je pod 20 stupňů. Já chci ale být ten každý správný turista!

S výstupem na sopku, na jejímž vrcholu má být -12 stupňů a malý orkán, jsme při balení na Kanáry nepočítali. Popravdě, podle svých sedmi šatů, dvojí šortek a třech plavek jsem se spíš celou dobu viděla na pláži. Novinka: Na Kanárech není vedro! Předpověď však byla vlídná (nemělo pršet ani sněžit) a když jsem si představila své turistické předky, jak před sto lety šplhali na El Teide v pochybném oblečení bez funkčních vlastností, tak jsem vyrabovala svou kanárskou skříň, vzala všechno co mělo dlouhý rukáv nebo nohavici a vyrazili jsme.

el teide montana blanca

A příště rovnou na Mont Blanc!

Abych ze sebe nedělala úplnou chudinku. Ve skříni jsem měla také své úžasné tři vrstvy od Patagonie včetně mé oblíbené růžové gorebundy. Pokud byste měli pochyby nad vhodnou obuví – já jsem šla v letních teniskách a úplně ok. Jen si do nich dejte teplejší ponožky, nahoře je fakt kosa. Do batohu jsem si ale pro jistotu vzala džíny (nepotřebovala jsem) a péřový kabát (vynález všech dob!:). Navíc si určitě vemte čepici, rukavice a čelovku (pokud budete na vrchol vycházet ráno z horské chaty).

Výšlap na El Teide

Ve skříni jsem našla i klobouk – Danek mi ho zakázal – pruďas

Na El Teide jsme vyšli cca kolem druhé odpoledne. V pět se už zapisovali na chatě – refugio El Teide Altavista. V přeplněné, ale fajné chatce jsme přespali a druhý den v šest ráno za tmy vyšli na vrchol. Tma to byla tmoucí. Bez čelovky bych zapadla někam mezi obří kameny. Tedy čelovku rozhodně s sebou. Na cestu vám budou svítit i tisíce malých hvězd. Kdyby nebyla tak šílená zima a já nešla jak po spořádání sedmi porcí svíčkové, tak by to byla pohádka. Nadmořská výška mi dělala obrovské problémy. Prakticky jsem se doplazila na vrchol.

Malé krůčky, krok mine krok, krok mine krok. Říkala jsem si pomaloučku cestou nahoru.

Hned jak jsem trochu zrychlila, začal mi docházet kyslík. Musela jsem pak zastavit a vydýchat se jak po sprintu na 200m. Takže opět … krok mine krok, mine krok … Na vrchol jsme vyšli cca za hoďku a půl, východ slunce nás zastihl ještě při výstupu. Byla to nádhera. Disney hadr.

El Teide západ slunce

Západ slunce z naší chaty …

Celá cesta nahoru je hodně pěkná, upravená a celkem dobře značená. Místy je nepříjemná šotolina, ale dá se. Od lanovky nahoru vede chodníček:) Přespání v Refugio můžu jen doporučit. Já si to nesmírně užila! Ten ranní pochod pod hvězdama, úžasný východ slunce a hlavně jsme na chatě potkali boží partičku Čechů:) Jak jinak, my jsme všude, YES!:)

Češi na El Teide!

Na vrcholu bylo rušno, každý se se mnou chtěl fotit, hrůza …

Praktické info pro výstup

• na vrchol Pico del Teide, tedy do výšky 3 718 m se dá dostat mnoha způsoby, dva nejznámější jsou pěšky z parkoviště Montaňa Blanca nebo výjezdem lanovkou do výšky 3 555 m a pak si ten kousínek vyšlápnout.
  • pokud jdete od parkoviště pěšky, pak si můžete udělat jednodenní nebo dvojdenní výšlap. Upřímně nedokážu si představit, že bych „kopec vyběhla“ za jeden den, ale spousta jiných to dokázala. Dvojdenní výšlap je s přespáním v refugio. Spát se ovšem dá také ve stanu, podmínky stanovaní v parku neznám.
  • v každém případě, pokud nespíte v chatě budete potřebovat povolení k výstupu na vrchol. Na horní stanici lanovky je chlápek, který hlídá onen chodníček a nahoru pustí jen ty, kteří mají povolení.
  • povolení se dává zdarma, denní počet dobyvatelů sopky je ovšem omezen. A povolenky jsou rozebrány i měsíc dopředu, takže s žádostí neotálejte:) povolenky klik zde.
  • povolenku si vytiskněte a hlavně s sebou mějte i své ID, bez něj vás na vrchol nepustí!!!
  • pokud spíte na chatě, povolenku nepotřebujete. Stačí si zarezervovat místo na chatě (doporučuji alespoň dva dny dopředu) info & rezervace míst na chatě Altavista. Potvrzení o rezervaci na Refugio mějte u sebe, ať ji můžete ukázat případné kontrole pod vrcholem

Ano, tady mi začíná docházet dech ...

A Lůca ztrácí dech …

– Danku, je možné, že už můžu mít problémy s dýcháním kvůli té nadmořské výšce? (jsme v cca 3 270 m)

– Ne.

– Aha. A kdy je budu moct mít?

– Mnohem, mnohem výš. Já ti řeknu jo?

Refugio de Altavista

Přespání v Refugio si MUSÍTE zarezervovat DOPŘEDU! My jsme si místo zamluvili dva dny dopředu a byli jsme mezi posledními na které zbyla postel. Cena za noc je 25 resp. 21 Euro. Zůstat smíte pouze jednu noc a odejít můžete nejpozději v osm (většina odchází nejpozději v šest ráno).

• svou rezervaci si buď vytiskněte, nebo ji mějte v mobilu. Také s sebou musíte mít své ID!!! Strašně důležité, bez něj vás neubytují. Pán, co to tam má na povel, vypadal dost přísně.
  • pokud spíte na Altavista nepotřebujete povolení k výstupu na vrchol (ten chlápek, co má být u branky, vyjede až první lanovkou, takže vás tam nemá kdo zkontrolovat – ale ten volný vstup je ofiko:)
  • na chatě je dobře zařízená kuchyňka – varná konvice, hrnce, talíře a příbory

Refugio Altavista

Kromě mikrovlnky je k dispozici také sporák, o pár plotýnek se budete trochu rvát

• voda na chatě je oficiálně nepitná – my ji pili po převaření a byla ok, bez převaření jsme nezkoušela
  • na chatě si můžete koupit vodu (0.5l – 3Eura – pyskovali i Němci …) nebo Coca Colu (0.5l – 4 Eura)
  • na chatě je i internet, ale také se platí – tuším 1 Euro = 10 minut (chachááá)

Refugio Altavista odpočívárna

Společenská místnost, my do večerky zůstali v kuchyni:)

• v pokoji spíte s dalšími asi dvaceti lidmi – doporučuji pásku na oči a hlavně špunty do uší!

Výchozí bod: parkoviště Montaňa Blanca

My jsme šli od parkoviště „Montaňa Blanca“. Cesta nahoru, k vrcholu, je více méně dobře značená. Neztratíte se:) Pokud nenajdete místo na parkovišti, budete muset nechat auto na druhé straně u krajnice, nebo jako my, na dalším parkovišti ve směru k lanovce. To je vzdálené cca 5 minut chůze od výchozího budu, takže v pohodě.

Mapa Pico del Teide

Mapka národního parku Teide

K výchozímu bodu se dostanete také autobusem 348, který jede od Puerto de La Cruz, nebo 342 který naopak jede z jihu ostrova od Playa de Las Américas. Pro dopravní detaily klik zde.

Sestup El Teide

Péřovka byla super, ale jsem v ní tragicky nefotogenická ..

Sestup byl rychlý. Najednou jsem měla spousty síly. Přísun kyslíku na mě působil jak afrodiziakum. Fffffm. OOOOO. Ňam!

A dole opět krásné, kanárské počasí!!!

A ještě pár fotek, vše foceno na iPhone 5:)

Montana Blanca

Montaňa Blanca

Západ slunce Altavista

Skvělá viditelnost, až na Ještěd!

El Teide

To úplně, úplně vzadu je vrchol Pico del Teide … ufá!

Lucie Radova
Latest posts by Lucie Radova (see all)